Fråga: Hej och tack för många bra tips när det gäller veteranmopeder! På bägge mina gamla 60-talsmopeder från Monark verkar vajrarna ha haft någon form av tunn gummislang utanpå vajerhöljet, i anslutning till reglagen (ex. koppling). Fanns det något praktiskt syfte med detta, eller var motivet något simplare, som att få ihop lite tunnare vajrar med lite grövre vajersträckare?
Är i färd att byta några gamla trasiga vajrar, men inser att 5 mm höljen som det ju var original, passar lite dåligt i befintliga sträckare och hylsor.
Andreas
Svar: Jag har nog inte sett den varianten med slang utanpå vajerhöljen annat än för att skydda höljet från värme och vassa plåtkanter, men då har slangstumparna suttit på de ställen där vajern kan skadas. En tanke är att man kanske vilja skydda vajerns ändar från regn, men då måste slangen verkligen täta inne i sträckaren.
Det kan ju vara från fabrik, eller så har någon tidigare ägare gjort detta. Eventuellt så har man trätt på en slang för att ett tunt hölje inte ska ”skvalpa runt” i en för stor vajersträckare och centrera lite bättre. Annars finns det små reduceringshylsor i mässing som man trär på vajerhöljet så det blir tajtare i sträckaren. Dessa hylsor har dessutom ett litet genomgångshål för själva vajern så att inte höljet ska kunna följa med in i sträckaren/handtaget/örat på motorn.
Är det någon som vet svaret på Andreas fråga om slangarna? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.
Uppdaterad 2025-09-15: Bild på Andreas vajrar.
Jim Lundberg





