
Fråga: Hej! Varför läcker förgasaren bensin när bränslekranen öppnas? Det är en Bing 1/9,5/66.
Ken Hougland
Svar: Det är troligtvis flottören i din förgasare som är otät. Flottören har en nål med spetsen uppåt, och den nålen höjs när bränslenivån höjs i flottörhuset. När nålens spets kommit i topp så stänger nålspetsen ett litet hål där bensinen från tanken strömmar in. Då rinner det ut bensin – man säger att förgasaren flödar över.
Flottören har man för att det annars skulle fortsätta att rinna bensin okontrollerat vilket inte fungerar i en förgasare som har till uppgift att oavsett gaspådrag ska ge samma blandningsförhållande mellan bensin och luft vilket ligger på ca 14 delar luft på 1 del bensin (räknat i vikt, inte volym).
Det som kan ha hänt med din förgasare är att det samlats smuts i kanten runt det hål (sätet) så att nålen inte tätar när nivån nått sin maxhöjd, vilket då leder till att förgasaren svämmar över och motorn får för fet blandning. Ta bort flottörhuslocket och rengör nålen samt sätet i locket. Ibland kan det sluta flöda över bara genom att man knackar till på förgasaren med skaftet på en skruvmejsel eller liknande.
Skaka på flottören. Om det skvalpar i den så har den börjat läcka in bensin och då sjunker den som en grundstött båt. Kolla att styrhålet i botten på flottörhuset inte är fullt med smuts så att nålens nedre ände fastnar där. Pilla ur hålet med ståltråd eller en liten borr.
Läckaget kan också bero på att nål och säte är slitna. Man kan ofta få det tätt genom att slipa in nålen mot sätet. Då doppar man nålspetsen i fin ventilslippasta, eller Autosol polerkräm. Sedan stoppar man ner nålen i lockets hål och vrider nålen fram och tillbaka. Rengör noga efteråt.
Jim Lundberg



