Starta upp motorcyklar som inte varit igång på 45 år

Fråga: Hej. Jag skall starta upp två mc som inte varit startade på 45 år. Några tips? Rengöra tanken, förgasaren så klart. Någon nämnde, fyll i olja och vinkla ner mc så kommer packboxarna att smörjas. Kondensatorer är färskvara, kanske byta dem direkt?

Fler tips?

Arne Hellberg

Svar: Nu förutsätter jag att det handlar om en tvåtaktsmotor. En fyrtaktsmotor kan behöva andra förberedelser efter lång tidsstillastående.

Rengöra tank och förgasare är det första man gör. Att ha i lite tunnflytande olja, eller bara oljeblandad bensin via insuget (kolven i topp) kan definitivt rädda torra packboxar vid starten. Att därefter luta hojen åt bägge hållen gör ju att smörjan snabbt hittar ramlager och packboxar.

Kolla även oljan i växellådan. Finns det ingen måste man fylla på och finns det gammal olja så byter man den innan start då gammal olja kan vara full av föroreningar som man inte vill ha in i lager och bussningar. Räkna dessutom med att byta olja engång till efter en varmkörning eller kortare provtur då ny olja kan lösa upp gammalt ”sediment” i botten på växellådan.

Kondensatorer brukar överleva tändspolarna och om de senare är gamla textillindade tändspolar (fram till slutet av 50-talet) så är dessa hygroskopiska (suger upp fukt från omgivande luft) och kan haverera kort efter start. Man kan ofta rädda sådana spolar genom att värma dem (helst i en ugn på ca 70 grader över natten) eller genom att ställa en kupévärmare riktad mot tändsystemet (svänghjulskåpan demonterad) någon dag. I annat fall kan det uppstå överslag inne i tändspolen och då blir isoleringen i spolen permanent skadad.

Putsa brytarkontakterna då olja eller oxid kan hamna på dessa efter lång tids inaktivitet. Droppa även lite olja på brytarnas smörjfilt som lär vara torr efter 45 år. Det är inte ovanligt att kopplingen fastnar efter lång tid och då kan man antingen chansa på att lamellerna enbart har klibbat ihop och rullstarta hojen för att sen köra runt med indragen koppling tills de förhoppningsvis släpper och börjar frikoppla igen.

Eller så tar man av kopplingskåpan och kollar varför lamellerna har fastnat. Det kan ju bero på rost och då är det bättre att byta lameller innan man försöker köra. Däck och bromsar bör ses över innan man tar sin första provtur.

Jim Lundberg

Gör ett oljebyte innan första start och sedan ett byte till efter en varmkörning/kortare åktur. Gammal olja kan vara rejält förorenad och botten på motorn kan vara full av smuts och slitpartiklar som virvlar upp när man börjar köra.
Har motorn stått fuktigt kan kopplingen ha rostat ihop och då bör man vänta med starten och först byta ut och rengöra skadade delar.

Läs mer om uppstarter här:

Rulla till toppen