Fråga: Hej Jim! Jag köpte precis en renoverad Fram King Clipper med Victoria EM50 motor. Tidigare ägare har satt in brytarlös tändning. Motorn låter mycket bra när man står still med mopeden och gasar. Låter också bra när man åker på raksträckor.
Däremot när jag belastar mopeden hårdare och åker i uppförsbacke så tycker jag mig höra att det blir som att motorn ”spottar” ur sig flera små smällar. Jag funderar då direkt om detta kan vara kopplat till inställningen av tändningen, eller om dessa (troligtvis) avgassmällar kan ha andra orsaker än tändningen?
Magnus Karlsson
Svar: Börja med att kontrollera hur tändningen står. Eftersom det är ett brytarlöst tändsystem så krävs det att man har en stroboskoplampa. Förtändningen ska vara 2,0 – 2,2 mm på EM 50/Zweirad union-motorn. Ställ kolven i tändläget och gör en markering på svänghjulet som syns när stroboskoplampan lyser.
När motorn belastas, som till exempel i uppförsbackar, så ökar både förbränningstrycket och förbränningstemperaturen. Har man då en läckande topplockspackning så kan det låta från denna när trycket ökar. Det kan också bero på att tändstiftet är för mjukt/varmt så att det uppnår en temperatur som gör att motorn glödtänder. Kolla även tändstiftets elektrodavstånd som ska vara 0,5 mm.
Glödtändning kan också uppstå om kolv och topplock är väldigt sotiga men så det ska det ju inte vara på en nyrenoverad motor.
Jim Lundberg




