Få tekniska fakta på tidiga mopeder

På mopeder som tillverkats före 1960 är enbart motorn typgodkänd vilket innebär att den testats så att den inte har mer än 0,8 hästkrafter och att den i befintligt skick inte kan få upp mopeden till högre hastighet än 30 km/t. På bilden syns en Örnen från 1953/54 med JB-motor.

Fråga: Ser att ni skriver om att mopeder från och med 1960 är typgodkända som mer än tidigare, dvs. uppgifter om storlek på bakhjulet, drev på bakhjul, drev i motor, samt motorfabrikat, typ samt antal växlar samt vikt på mopeden. Men resten är ju helt obeskrivet, eller? Den har ju inte nåt slags helhetsgodkännande som fordon har idag (blivande chopperägare)

Johny Olsson

Svar: Så långt vi vet är det enbart motordata som finns med i mopedernas tekniska beskrivning före 1960. Förmodligen hade myndigheterna fått upp ögonen för att folk ändrade på sina mopeder för att de skulle gå fortare genom att byta drev eller kanske till och med montera större hjul. För att polisen vid en kontroll av en moped ska kunna avgöra om den är ombyggd eller inte så införde man fler tekniska data i typgodkännandet eftersom det inte bara är motorn som man kan ändra på för att öka farten.

Jim Lundberg

Så här kunde det se ut i polisens uppgifter för exempelvis Puch Dakota (typgodkännande VoV 1461) som tillverkades mellan (1965-1982).

Läs mer om typgodkännande av mopeder här:

Rulla till toppen