
Fråga: Jag ska byta till packboxar på min Sachs 98 M 50. Vevaxeln på växellådssidan precis där grafittätningen satt är lite angripen av rost, se bild. Behöver jag fixa detta eller kan det fungera ändå? Om jag måste fixa det, hur gör man det?
Stefan Larsson
Svar: Rosten måste ovillkorligen bort eftersom den kommer att nöta ner packboxens tätningsläpp. Dessutom sticker rosten ofta upp över resten av ytan vilket kan få packboxen att läcka redan vid första starten.
Det finns i princip tre lösningar på problemet. Börja med att försöka putsa bort rosten. Enklast är att ta en längre remsa slippapper med kornstorlek 320 – 600 och putsa med ”skoputsarmetoden” Avsluta med att polera med en tygremsa och Autosol.
Om det rostiga området inte är för utbrett så kan man montera packboxar med dubbla tätningsläppar. Då kan i bästa fall en av tätningsläpparna ligga mot en oskadad yta. Men då måste man fylla mellanrummet mellan tätningsläpparna med fett – annars kommer de yttre tätningsläpparna gå torra och brännas/slitas ut då särskilt packboxen på svänghjulssidan inte får smörjning utifrån utan endast inifrån vevhuset. Då Sachsmotorns växellåda och transmission ska smörjas med flytande fett kan man inte vara säker på att packboxen på denna sida får någon smörjning heller.
Tredje alternativet som man kan ta till om rostangreppet är för stort/djupt är att man monterar en tunn hylsa över skadan. Dessa säljs under namnet Speedi-Sleeve och är framtagna för att återställa tätningsytan på slitna eller skadade axlar. Om du har kvar Classic motor nr 7 1999 så finns där en beskrivning på hur man gör.
En eventuell åtgärd är att man svarvar ner axeln om skadorna inte går att får bort med slippapper, men då får man bara svarva fram till lagerläget och bara ta någon tiondel på diametern – annars kommer inte packboxen att täta. Men detta är en åtgärd som inte går att backa och får man inte bort skadan med en lätt svarvning måste man i så fall man svarva mer och sedan tillverka en mer tjockväggig hylsa med ursprungliga axeldiametern.
Jim Lundberg




