
Fråga: Hej Jim! Fick ett mystiskt missljud i Dakotamotorn när jag bytte till originalcylindern med pluggen i insuget. Den går liksom ”hårt” i gången. Funderar om det fallit ner nåt skit i vevhuset, i hålen till ramlagren, eller i vevstakslagret. Kan man kan blåsa lite försiktigt ner i hålen till ramlagren? Dock inte för hårt då man annars riskerar att blåsa sönder packboxar till vevaxeln som sitter inifrån vevhuset sett, blåsa mot ytterkanterna av vevhuset om nåt kommer ut, dock inte blåsa mot mitten, där blockhalvorna möts, för att undvika att blåsa sönder den tunna pappersfiberpackningen som sitter där, blåsa ner mot vevstakslagret, och i kolvbults nållagret, om nåt fastnat där.
Eller finns det nåt bättre, mer effektivt sätt för att eventuellt rengöra motorn från främmande partiklar inuti den utan att för den skull behöva riva isär allt för att kolla igenom allt grundligt?
Bytte för några veckor sedan packboxen som sitter innanför motordrevet på den utgående motoraxeln. Efter packboxen sitter en ca 3-4 mm tjock bricka innanför motordrevet, sen kommer själva drevet, och till slut segersäkringen och låser fast drevet. Ändå känns det ganska vobbligt, sladdrigt, löst liksom, trots att allt sitter i precis rätt ordning, steg för steg.
Bör väl kännas ganska stumt, och fast egentligen?
Vad är din teori/ hypotes om varför detta missljud uppstår, och vad som kan tänkas orsaka det?
Har du nån bättre ide’ om hur man kan felsöka, lokalisera, rengöra en puchmotor, för att kunna lösa det uppkomna problemet?
Tack på förhand.
Med vänliga hälsningar Marcus
Svar: Det är alltid svårt att beskriva ljud i textform, men om ljudet kan beskrivas som ett ”morrande” eller ”malande” så kan det vara något som slunkit in i ett av ramlagren. I så fall kan du blåsa med tryckluft i vevhusets smörjkanaler samtidigt som du drar runt vevaxeln. Spruta gärna in bromsrengöring eller lacknafta i kanalerna mellan blåsningarna så tvättas lagren ut bättre. Men droppa i lite olja i kanalerna innan cylindern åker på så packboxarna inte går torra vid starten.
Vevstakslager brukar vara ”självrensande” på grund av centrifugalkraften i kombination med rotationen så det är nog ovanligt att några främmande föremål skulle lyckas hålla sig kvar där en längre stund. Men blås och tvätta även där när cylindern ändå är avtagen. Du kan blåsa rätt kraftigt med tryckluften i vevhuset utan att skada något. Om du avser packningen mellan blockhalvorna så är den så hårt klämd att den inte tar någon skada. Samma gäller packboxarna – de tar inte heller någon skada av att man blåser i smörjkanalerna.
Vill du göra en liten modifiering av din motor så finns det en rund gjutning i blocket under vevhuset där det på äldre motorer satt en avtappningsplugg – troligtvis med M6-gänga – om motorn blivit rejält sur. Där kan du borra (5 mm) och gänga hålet för en liten M6-skruv med fiberbricka. Men då om något gäller det att det inte blir kvar några spånor i vevhuset efteråt.
När det gäller kedjedrevet så har jag alltid haft lite svårt för de motortillverkare som använder en låsring istället för att dra fast drevet stumt med en mutter. Drevet vinglar alltid lite i sidled och dessutom så ”klättrar” drevet på axelns splines under drift. Men det fungerar. Man kan tajta upp det hela lite genom att lägga shims mellan drev och låsring så att vobblandet minskar.
Jim Lundberg




