Husqvarna M31 som trycker ur sig olja

Fråga: Har en Husqvarna M31 med 120cc motor. Har bytt packboxarna. Motorn går bra men det blir övertryck i vevhuset. Testat med oljepåfyllningsplugg med avluftning och en slang men den stänker ut olja. Funderar på om den nya packboxen inte håller riktigt tätt.

 Den är köpt till den här motorn och är av typen gummi ytterst. Funderar på att byta till en med plåtskal, men var hittar jag en sådan? Möjligen kan jag ha satt in den lite snett. Alternativt kan det ju vara packningen mellan blockhalvorna men jag har inte haft isär motorn så kanske mindre troligt

Thomas Persson

Svar: Det här verkar vara ett klassiskt ”fel” på Husqvarnas 120 cc-motor. Så det bör inte bero på läckande packboxar. En gummiklädd packbox håller tätt så länge den sitter kvar i sitt hål. Däremot har dessa packboxar ibland en förmåga att krypa ur sina hål och bör därför limmas. Byte till en packbox med metall ytterst kommer inte att göra någon skillnad skillnad om den gummiklädda sitter som den ska. Det är väldigt ovanligt att det läcker i packningen mellan blockhalvorna då denna packning sitter hårt klämd mellan halvorna.

En av våra besökare, Ingvar från Borås, har testat med lågskummande olja i sin Husqvarna med gott resultat – se länken nedan (Oljeläckage vid kopplingsarmen). En annan variant är att man har en vertikal slang från oljepluggen som slutar under bensintanken. Slangen bör vara minst 10 mm invändigt. Tanken är att oljan som kommer upp i slangen ska rinna tillbaks ner när den nått en viss höjd. Detta kräver dock ett relativt stort hål i oljepluggen så oljan kan rinna tillbaka i växellådan. Man kan komplettera med en ”oljefälla” i slangen som består av en liten behållare innehållande silduk av mässing. Principen används bland annat i vevhusventilationen på Volvo B18.

Jim Lundberg

Läs mer om läckande Husqvarna 120 cc här:

Rulla till toppen