Fråga: Hej igen och tack för ditt engagemang och kompetens! Det jag nu ämnar fråga om är något en kamrat fört till strålkastarna och det gäller Husqvarna Novolette, närmare bestämt varför, och om, det är mera skillnad mellan 44 cc-cylindrarna på en oväxlad och en tvåväxlad än detta att en tvåväxlad har sju kylflänsar och en oväxlad är bestyckad med åtta.
Vid sinom tid lär nog Tord sätta sig och mäta samt räkna på detta likväl som han en gång i tiden gjorde med den markanta skillnad det var på en gammal Puch Florida-cylinder mot en nyare. Nu tror jag inte att han kom fram till något eftersom detta var omkring sextio år sedan… men som sagt varför skiljer sig antal kylflänsar sig åt?
Tacksam för svar
Vänligen Per-Johan
Svar: När det gäller skillnader på olika mopedcylindrar handlar det om en kombination av produktutveckling och lagkrav. En brytpunkt är 1961 då man höjde den tillåtna motoreffekten från 0,8 hk till 1 hk. En cylinder från 1960 (0,8 hk) och en från 1961 (1 hk) bör då skilja sig åt om man mäter på insug och portar, även om man kan styra motoreffekten på andra vis.
Men när det gäller Husqvarna Novolette så faller ju samtliga modeller in på 0,8-sidan då dessa bara fanns från 1952 till 1956. Att det som i denna fråga är olika antal kylflänsar på Novolettemotorerna kan jag tyvärr inte svara på. Det kan handla om att man ändrat på gjutprocessen eller kanske att man ansåg att en enväxlad motor får jobba hårdare och därför tillägnats en extra kylfläns. Fast en extra fläns på en tvåväxlad motor skulle ju inte skada.
Första Novoletten 1952/53 hade en tysk REX-motor. Sen kom en egentillverkad motor 1954. Den modifierades 1955 och fick då en längre slaglängd. Hur allt detta påverkade cylindrarnas utförande vet jag inte.
Någon som vet mer om antalet kylflänsar på Husqvarna Novolette? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.
Jim Lundberg




