Fråga: Hej, har nu plockat isär NSU 250 max-motorn för renovering. Upptäckte några tuber som sitter i vev-halvorna som ska skruvas ur för att rengöras sitter som attan. Vågar man värma i ytterkanten för att kunna skruva ur dom?
Benny Lundh
Svar: Det som sitter där kallas på engelska för ”Sludge trap” – ungefär ”smutsfälla” på svenska. Jag skulle nog inte ge mig på att värma vevaxeln. Dels suger en så pass tung vevaxel åt sig det mesta av värmen som sprids i materialet, dels så brukar smutsfällorna bestå av plåtrör och dessa fjädrar relativt mycket vilket innebär att man måste värma omgivande gods väldigt mycket för att det ska gå lättare att lossa dem.
Jag har tyvärr inte skruvat med denna motor, men enligt NSU:s verkstadshandbok ovan, så ska man skruva i en M6-skruv när man drar ur dessa tuber/rör i vevaxeln. Detta gäller om vevaxeln sitter kvar i motorn. Samtidigt står det att: ”När vevaxeln är tagen ur motorn kan man lossa dessa rör med en 12 mm skruvmejsel”.
Jag är inte riktigt med på vad som menas, men det kanske framgår när man har motorn framför sig.
Jim Lundberg




