Bakre cylindern sotar på tvåtakts Saab

Arkivbild.

Fråga: Hur mycket skiljer sig en Saab tvåtaktsmotor från en vanlig tvåtakts mc-motor? Om den bakre cylindern hela tiden förstör/sotar igen tändstift, kan man leta dåliga packboxar? Det är en SAAB 93 B, 1959, uppborrad till 850cc, enkelförgasare. Cylindern som dödar tändstift är den närmast koppling/ växellåda.

Kompressionen är ok, men det är ju viktigare att veta vad som ingår i gaserna som komprimeras. Byter man tändstift funkar allt bra ett tag… tills det är igensotat. (Loppa?) Kan man leta i fördelare, tändkabel, tändhatt. Det är bara denna cylindern som sotar. Ingen oljepump till bränslet, utan pre-mix i tanken.

/A

Svar: Det var många år sedan jag skruvade med Saabs tvåtaktare, men som jag minns det har den en vanlig torrkoppling, som de flesta bilmotorer, och då bör sotandet av den cylindern som är närmast kopplingen inte bero på att det läcker in växellådsolja i vevhuset.

Om det bara är tändstiftet som lägger av på den aktuella cylindern kan det eventuellt bero på att tändkabeln till den cylindern är defekt – eller att det är en spricka i fördelarlocket vid urtaget för denna cylinder som leder till överslag och därmed en klenare gnista.

Någon som har koll på Saabmotorns eventuella egenheter? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.

Jim Lundberg

Läs mer om Saab tvåtakt här:

Rulla till toppen