Storsamlare & mixtergubbe – museet lever vidare

När mjölkkorna var sålda kände sig Birger Kristensson fri. Då började han samla på sådant som var på väg att försvinna när nya tider var på väg. ”Birger trivdes inte med att vara bonde, han ville hellre mixtra med teknik”, berättar Sture Berntsson som är med och driver Vanges gårdsmuseum som Birger lämnade efter sig.

Bondsonen Birger föddes 1923 på släktgården Vanges i socknen Burs på mellersta Gotland. På den tiden var det inget val utan en självklarhet att ta över föräldrarnas gård och fortsätta med lantbruket. Birger frigjorde sig något genom att jobba på en mekanisk verkstad i Visby. Med kunskap därifrån och med stort eget intresse byggde han sin mjölkmoped.

– Han tog en Kärnanmoped med Expressmotor, kopplade till en cykelkärra fylld med mjölkhämtare och vakuumpump som drevs av svänghjulet. Korna som skulle mjölkas stod vid bygdegården, två tre kilometer hemifrån. Birger tyckte det var bättre att åka dit med mopeden än att ha en stationär mjölkpump, säger Sture.

Men det var 1965 som Birger helt kunde hänge sig åt sitt intresse – att samla på saker. Detta efter att hans föräldrar dött, och gårdens kor sålts.

Birger Kristensson (1923–2015) skapade Vanges gårdsmuseum helt själv. Innan sin bortgång skapade han stiftelsen som driver verksamheten vidare.

I mitten på 1960-talet var det nya tider på gång och allt gammalt ansågs förlegat. Birger var förutseende och tog till vara på traktorer, maskiner, redskap, verktyg, ja, allt som ansågs omodernt. Så småningom förvandlades den gamla ladugården till ett museum.

– När Birger började gick det ju fortfarande att få tag i saker. Han var även lite om sig och kring sig, gillade att bygga ihop något hellre än att köpa nytt. Lite av snålhet, men att göra det själv var nog främsta skälet, ler Sture. 

Ett exempel är Birgers åkgräsklippare som drivs av motorsågsmotorer med en växellåda från en Sachs mopedmotor. Eller ta den ångpump som han byggde ihop av gamla bildelar – fungerar än idag och körs av Sture då och då. 

Pelle Setterwall och Sture Berntsson, från stiftelsen som numera driver Vanges gårdsmuseum efter grundarens död 2015, beundrar mjölkmopeden.

Birger ”mixtrade” för att det var kul, och av behov. På övervåningen står hans Svalan från mitten av 1950-talet. Med en besprutningsanläggning för DDT! Längst fram en ”plog” av järnstänger som vek undan växtligheten så att giftet bara hamnade på ogräset. Bra på den tiden, innan man insåg faran med DDT. 

Stures favorit i museet är Avancetraktorn från 1928:

– Den är ytterst ovanlig, det finns bara 13 kvar av dem. Den har en tvåcylindrig tändkulemotor på 35 hk, berättar han om den bastanta pjäsen som står inbaxad på nedervåningen nära ingången.

Avance i sig är ett stort stycke svensk industrihistoria. 1892 startade Johan Victor Svensson tillverkning av fotogenkök, under namnet Primus. Det gick bra, så 1898 var han en förmögen person och började att bygga en automobilfabrik i Augustendal i Nacka utanför Stockholm. 

Ett gäng ångmaskiner finns i samlingarna. Här en högtryckskompressor från marinen, cirka 1900. 

Han insåg snabbt att utvecklingen av automobiler var svår att hänga med i, så istället blev det pålitliga tändkulemotor som tillverkades. Den första Avancemotorn levererades år 1900 och 1913 presenterade företaget den första svenska traktorn, eller motorplog som de kallades på den tiden. Året efter kom Munktell med sin första motorplog/traktor.

1917 var J V Svensson landets största enskilda arbetsgivare, samma år som företaget ombildades till AB J V Svenssons Motorfabrik. Depressionen gjorde att företaget kom på obestånd och 1922 krävde banken in hans skulder. Svensson fick släppa sitt företag som 1925 likviderades och rörelsen övergick till AB Avancemotor, som i sin tur övertogs av konkurrenten Munktells Mekaniska Verkstads AB i Eskilstuna. 

Apropå tidiga motorplogar och att Munktells tog över Avance så passar Sture på att starta museets Munktell modell 30 från 1928.

– Birger hittade den nära nog på granngården, där den stod vid ett sågverk och drog en såg. Innan dess, kring 1960, hade den varit hos ett tröskbolag här i Burs där den drev en tröska och en höpress. Gummihjulet fick den på 1950-talet, berättar Sture.

Traktorn var i ett bra skick, så Birger behövde inte göra så mycket åt den. Modell 30 tillverkades 1926–1934 i 482 exemplar och har en 10,2 liter stor tvåcylindrig tändkulemotor på 36 hk.

– De flesta gick på export till Argentina, här på Gotland finns bara en till, fortsätter Sture innan han börjar värma tändkulan, en förkammare på topplocket. När ”kulan är röd”, det vill säga 600–800 grader sprutas bränslet in.

– Från början körde man på råolja, sedan diesel med lite olja i. Man kan köra på brännvin också om man så vill, ler Sture som för dagen är utan hatt.

Svänghjulet måste ställas rätt så att fläkten går åt rätt håll, annars kyls inte motorn och kan då skära. Förr i tiden satte man sin hatt mot kylaren och sögs den fast betydde det att fläkten sög in och kylde luften. 

En hel del att hålla reda på.

– Just nu är det väl bara jag som kan starta den av oss här på museet, säger Sture innan han hoppar på Munktellen och tar en tur på gårdsplanen.

Sture kom till museet 2001 efter att Birger Kristensson bildat en stiftelse för att driva museet vidare. 

– De sökte folk som skulle hjälpa till med att ta hand om samlingarna och guida besökare. Jag anmälde mig och fick komma med och det har jag inte ångrat. Att hålla på med gamla saker har jag alltid gjort, berättar Sture.

Mycket vacker bensinmätare från förr. Påminner lite, lite om när bensinmackarna hade mixpumpar för tvåtaktsbensin.

Vanges gårdsmuseum består av över 10 000 historiska föremål och är Gotlands största samling av bruksföremål. Birger Kristensson samlade sina föremål i över 60 år. Dessutom renoverade han traktorer, motorsågar, ångmaskiner med mera. Chansen att var och en hittar något som intresserar är ganska stor. 

Pelle Setterwall är vice ordförande i styrelsen för stiftelsen:

– Mycket av jobbet på museet går till att hålla igång alla mekaniska maskiner och prylar. Det finns en stolthet i att grejerna ska fungera. Framöver kommer vi att få besöka av Tekniska museet i Stockholm för att byta erfarenheter, berättar han.

De som jobbar på och för Vanges idag är pensionärer och de som är på väg att bli det.

– De yngre med barn har fullt upp i livet. Men visst skulle vi behöva en återväxt. Inte minst för att behålla kunskapen om hur man ska handskas med föremålen. Som Munktelltraktorn exempelvis, säger Pelle.

Den gamla Munktelltraktorn luftas av Sture Berntsson. Modellen heter 30 och den är från 1928. Däck och slang kom på först på 1950-talet.

Vanges Gårdsmuseum

Adress: Burs Vanges 903, 623 49 Stånga

Telefon: 070-713 15 73 (vardagar efter 19.00)

E-post: vangesmuseum@hotmail.se

Mer information: www.vanges.se

Pris: Vuxna: 50 kr. Ungdom 12–18 år: 20 kr. Barn: Gratis.

Öppet: Se hemsidan.

Scroll to Top