Designikoner enligt Volkswagen

I Wolfsburg ligger Volkswagens upplevelsecenter Autostadt. Där finns även ett museum som man skulle kunna tro är fyllt av VW-modeller. Men icke.

Nej, museet har över 270 fordon av fler än 60 fabrikat i sin samling. Enligt VW har samtliga av dessa sin egen roll i bilhistorien och vid varje fordon finns en förklaring varför.

Museiguiden jag pratade med rekommenderade att tillbringa fyra timmar i museet för att verkligen ta del av all information. Tyvärr hade jag bara ett par timmar till mitt förfogande, så det fick bli en snabbvisit.

Jag föll för den del av utställningen som döpts till designikoner. Inga dåliga grejer. Här ett urval med mycket kort information om respektive modell.

IMG_5453-webb
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
Shadow

Bugatti 57 SC Atlantic designades av Ettore Bugattis son Jean Bugatti. När den presenterades 1938 var den Europas snabbaste och kanske mest spektakulära sportvagn. Bugatti 57-serien blev en arketyp för den tidens sportvagnar och är än idag en ikon. Museets exemplar är en exakt kopia. En rak åtta på 3,3 liter fick upp konstverket på 1 500 kg i 200 km/tim.

Bentley R-Type Continental fick sina svepande linjer av John Blatchley. Bilen blev stilbildande för 1950-talets lyxbilar. Den var lika snabb som en sportvagn och lika komfortabel som en lyxlimousin. Tack var den raka 4,6-literssexan kunde de som hade råd med den 1 625 kg tunga vagnen färdas i hastigheter upp till 180 km/tim.

Porsche 911 designad av Ferrys son Ferdinand Alexander Porsche, eller Butzi som han kallades, blev stilbildande för tyska supersportbilar. Den ritades under den epok som har kommit att kallas den andra modernismen. Den har blivit legendarisk för sin kapacitet såväl på racerbanor som i daglig trafik. Bilen på bilden är en 911 S från 1968.

Med Renault 16 revolutionerade Gaston Juchet den konventionella familjebilsdesignen. Kombikupéutförandet gav större innerutrymmen och mer flexibilitet. Renault 16 anses vara den första framhjulsdrivna mellanklassbilen i detta utförande och blev stilbildande för segmentet. Bilen på bilden är av 1967 års modell.

Med sin FMR KR 200 satte Fritz Fend, med erfarenhet från flygindustrin, en ny standard för aerodynamiska och lätta konstruktioner. Hans idéer kring luftmotstånd och lättviktskonstruktion präglar än idag fordonsindustrin. Med en liten encylindrig tvåtaktsmotor på 191 cc kunde två personer färdas i 90 km/tim. Inte illa för den här trehjulingen från 1959.

Carl Benz uppföljare till 1886 års patentvagn blev den serieproducerade modellen Benz Velo Comfortable, här i ett utförande från 1899. Benz koncept serieproduktion, enkel design och lågt pris utvecklade Henry Ford senare till perfektion. Fordonet tillverkades åren 1894–1901.

Som en av de tidiga racerförarna visste Vincenzo Lancia exakt vad han ville ha och hur ett motorfordon behövde konstrueras. Hans styva, självbärande kaross var årtionden före konkurrenterna. Lancia Lambda var den första serieproducerade modellen med självbärande kaross. Bilen var också först med en serietillverkad V4-motor. Lancia Lamdba tillverkades i 4 200 exemplar åren 1923–1931.

Cadillac Eldorado Biarritz var i slutet av 1950-talet världens absolut mest välutrustade bil. För designen stod Harley Earl och hans formspråk med fenor fångades upp även i Europa, inte minst av Mercedes-Benz och Pininfarina. Harley Earls passion för jetflygplan och rymden går inte att ta miste på. Stilen kallad Automobile Baroque och Harley Earl har kommit att bli synonymer.

Modernisten David North gav bildesignen en helt ny inriktning med sina rena och raka linjer. När hans skapelse Oldsmobile Toronado lanserades 1966 var det också den första framhjulsdrivna bilen i USA sedan 1937, då i form av Cord.

Jaguar E-Type anses av många som världens vackraste bil. För designen stod aerodynamikingenjören Malcolm Sayer som lånade idéer från Jaguar D-Type som tävlat framgångsrikt på bland annat Le Mans. E-Typen tillverkades i några olika utföranden åren 1961–1971. När modellen lanserades 1961 hade den prestanda som den tidens superbilar, men till ett betydligt lägre pris vilket satte press på konkurrenterna.

IMG_5453-webb
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
Shadow

I Bentley 3,5 Litre Aero Salon kombinerade Sir Roy Fedden kundernas önskemål om en strömlinjeformad bil, en lyxbils utseende och en sportbils prestanda. Detta var också den första Bentleymodellen som byggdes av Rolls-Royce. Företaget marknadsförde bilen som ”den tysta sportbilen”. Den byggdes i knappt 1 200 exemplar åren 1933–1936.

IMG_5453-webb
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
Shadow

Holländaren John Tjaarda utnyttjade strömlinjeformen på sin Zephyr och satte därmed Lincoln på kartan som ett premiummärke. Lincoln Zephyr, med V12-motor, var den första strömlinjeformade bilen som blev en marknadsframgång. Zephyr influerade bildesign under 1930- och 1940-talen. Även Folkvagnens skapare Erwin Komenda lär ha inspirerats av designen.

IMG_5453-webb
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
Shadow

Skulptören och avantgardisten Flaminio Bertoni väckte stor uppmärksamhet när hans skapelse Citroën DS presenterades på Paris Motor Show 1955 – den sågs som kommen från en annan värld. Än idag har bilen en banbrytande design. Att bilen redan 1955 var strömlinjeformad och var utrustad med automatisk nivåreglering, servostyrning, halvautomatisk växellåda och skivbromsar gör den definitivt till en milstolpe i bilhistorien.

IMG_5453-webb
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
Shadow

Battista Farina, mer känd under namnet Pinin Farina, skalade 1947 bort allt onödigt och kvar blev Cisitalia 202 Gran Sport som byggdes åren 1947–1952. Designen blev stilbildande för sportvagnar under de påföljande decennierna.

Under 1970- och 1980-talen hade Hartmut Warkuss stort inflytande på bildesign, först inom Audi och senare inom Volkswagen. Kantiga former var ett av hans kännetecken, här manifesterat i en Audi Quattro av 1981 års modell. Audi var 1980 först ut med en serieproducerad bil med permanent fyrhjulsdrift, något som i princip alla biltillverkare erbjuder idag. Milstolpe? Utan tvekan. Den här modellen byggdes fram till och med 1991.

IMG_5453-webb
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
Shadow

De flesta av Lamborghinis modellnamn kommer från berömda tjurfäktningstjurar, men Lamborghini Countach är undantaget som bekräftar regeln. Det sägs att huvuddesignern Giuseppe Bertone utbrast ”countach” när han såg de första ritningarna. Countach är ett uttryck för stor beundran på det lokala språket i Piemonte. Åren 1974–1990 såldes cirka 2 000 exemplar av den här modellen.

Italienaren Felice Mario Boano var den som ritade den första Volkswagenmodellen för individualister. Hans arbete ledde till att många tyska biltillverkare vände sig till italienska bildesignfirmor. Boano skapade med Volkswagen 1300 Karmann-Ghia en överkomlig och hållbar bil med ett modernt och flärdfullt yttre. Modellen producerades i olika varianter åren 1955–1974.

IMG_5453-webb
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
Shadow

Erwin Komenda kunde konsten att kombinera naturliga former med praktisk nytta. 30 exemplar av Porsche Typ 60, eller Volkswagen Prototyp V30, tillryggalade tillsammans omkring 2,4 miljoner kilometer som noggrant dokumenterades. Porsches tester enligt denna metod är standard för alla biltillverkare idag, men var sällsynt då. Banbrytande. Bilen på bilden är en replika. Alla testbilar förstördes efter avslutade försök.

Att besöka Volkswagen utan att mötas av VW Golf låter sig inte göras. Få bilar har gjort sådant intryck i bilvärlden. Giorgetto Giugiaro skapade en design som står sig än idag. Den första generationen Golf tillverkades åren 1974–1983 och modellen lever vidare in i våra dagar.

Vi hoppas att du haft en trevlig stund och fått lite intryck. Vi ger utställningen fyra skorstenar av fyra.

Utställningen får fyra av fyra skorstenar.
Utställningen får fyra av fyra skorstenar.

Fler bilmuseer

Rulla till toppen