Bugatti, brott och bilsamling

År 1986 tyckte franska postverket att det var läge att ge ut ett frimärke för att uppmärksamma de tekniska museerna i industristaden Mulhouse. Ett av dessa museer är bröderna Fritz och Hans Schlumpfs bilmuseum – en av världens kanske främsta bilsamlingar med över 500 fordon, varav de flesta fungerar.

I museets samlingar återfinns bland annat den ångdrivna bilen Jaquot från 1878 liksom bilar från tillverkare som Lorraine-Dietrich, Panhard-Levassor, Serpollet, Voisin, Hotchkiss, Delahaye och de Dion-Bouton. Där finns också äldre modeller av Citroën, Peugeot, Renault, Alfa Romeo, Fiat och Mercedes.

Mest framträdande på museet är dock Bugatti, som det finns 123 exemplar av, och det är förmodligen också därför en Bugatti är avbildad på frimärket.

Museets historia är inte helt okontroversiell.

Bröderna startade ett ullspinneri och blev med tiden mycket framgångsrika. Pengarna använde de bland annat till att köpa in bilar som de ställde undan i en lokal på fabriks­området i Mulhouse. Exempelvis köpte de allt de kunde komma över när Bugattifabriken i närbelägna Molsheim stängdes i början av 1960-talet.

I mitten av 1970-talet kom bröderna på obestånd och samlingen var nära att säljas för att täcka deras skulder. Då gick franska staten in och räddade museet och utsåg det 1982 till nationellt bilmuseum, med namnet Musée National de l’Automobile de Mulhouse. Bröderna lär ha flytt till Schweiz för att undgå åtal för ekonomisk brottslighet.

Bland de övriga museerna i Mulhouse märks ett järnvägsmuseum, ett brandförsvarsmuseum, ett museum för tygtryckeri samt ett tapetmuseum. Utflyktstips för dig som avser att ta klassikern till Europa i sommar, kanske?

Rulla till toppen