Måla motorn
Ramen är lackerad och fälgarna är kromade – men hur ser egentligen motorn ut?
Tänk att en liten motor kan innehålla så mycket prylar. Men hur ska allting sitta? Det är dags att ta fram luppen!
Ingen sprängskiss? Bli en detektiv i motorns inre Läs mer »
Fördelarna med ett blästerskåp är många. Dels slipper du damm och stänk när du blästrar, dels kan du återanvända blästermedlet. Och bara att ha ett skåp stående gör allting så mycket lättare – behöver något rengöras är det bara att slänga in det i skåpet och ge det en ”dusch”. Vi byggde vårt skåp av
Bygg ditt eget blästerskåp Läs mer »
Tyvärr blev bild nummer 11 för hårt beskuren i Jims mekarhörna i nummer 9/2008, och viktig information föll därför bort. Vi beklagar missödet. Här finns hela den rätta bilden. Redaktionen
Rättelse – spänningsregulator Läs mer »
På senare år har det dykt upp en del mindre plasmaskäraggregat med en överkomlig prislapp. Classic Motor testar metoden.
Plasmaskärning – skär med ström! Läs mer »
Med rätt verktyg blir livet enklare – och så slipper man ha sönder en massa…
Specialverktyg för moped och mc Läs mer »
När man renoverat sin tvåhjuling kommer man förr eller senare till den punkten där man ska dra vajrar och sladdar längs ramen. Egentligen inget knepigt arbete, men det finns vissa fällor som man bör undvika om man vill slippa gashäng, slocknande lampor och huggande bromsar.
Vajerdragning och uppfästning av sladdar på mc och moped Läs mer »
Ta moppen och kör en kilometer. Ingen långresa direkt, men på den korta sträckan har tändstiftet levererat tiotusen gnistor!
Tändstiftet – liten hårding i tuff miljö Läs mer »
Har du bytt tändstift, kondensator, tändkabel, brytarspetsar och till och med tändspole utan att få någon gnista? Hopplöst? Nja, det finns en sak till – svänghjulet kan ha tappat sin magnetism. Det har blivit dags att bygga en magnetiseringsapparat!
Magnetisera svänghjul – bygg en magnetiseringsapparat Läs mer »
Av alla tips jag fått är nog Lars Legaards från Danmark ett av de enklaste och samtidigt effektivaste.