Ferrarifest vid Slottet

Ferrarifest vid Slottet

Publicerad

Slottsbacken var nedlusad av Ferrari, den största samlingen av märket i Sverige hittills. Närmare 80 bilar trängdes bland turister, fans och beridna högvakten när Ferrari 60 Relay passerade Stockholm.

Ferrari firar som bekant 60 år i år. Detta ska firas med ett stort kalas i Maranello den 23 juni. Men innan dess genomförs en världsomspännande kortege som började i Abu Dhabi den 23 januari. Därefter till Asien, via Hongkong och Kina till Japan, Indonesien och Australien. Via Sydafrika till Sydamerika upp till USA och så till Portugal. Innan jippot kom till Sverige hade man varit i Finland och Ryssland. Den svenska delen fortsatte ner till Malmö för att lämna över ”stafettpinnen” till danskarna.

I Sverige var det den svenska återförsäljaren Autoropa AB som höll i trådarna. Alla svenska Ferrari hade bjudits in av dem.

Bland de som hörsammat inbjudan var Ulf Randers som kom de sin Ferrari 275 GTB, årsmodell 1965. Bilen har en V12 på 3 285 cc och ger 280 hk med tre dubbla Weberförgasare. Slänger man dit tre till ger den 300 hk. Toppfarten anges till 260 km/tim.

Randers exemplar är en av de 275 GTB som tävlat mest av alla. Bilen köpte Ulf 1999 efter att bland annat sålt en Jaguar E-Type och en Ferrari 330 GT för att landa 275:an.

- Det var med nöd och näppe vi hann hit. Bilen har varit nere i sina beståndsdelar sedan september. Faktum är att vi mekade till klockan tre i natt, log Ulf utan att se alltför trött ut.

Tidigare på dagen hade en kortege körts genom stan och ut på Djurgården innan samlingen vid slottet. Torsdagen den 3 maj avgick karavanen mot Malmö.

Av: Thomas Sjölund

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Shims till Victoria EM 50

6 kommentarer

Jim Lundberg: Sätt ihop och kör! Snön har smält! Se bara till att ha lite spel axiellt. EM 50 är annars rena stridsvagnen. Min kompis hade en sådan på 70-talet som fungerade trots att den saknade kopplingsvajer.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

  • Classic Motor 2019-02

  • Classic Motor 2019-01

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842