Ny serie: Projekt Victoria Luxus - del 1!
3 kommentarer
duett: Ett bra och roligt initiativ ska bli roligt att följa!! //Donald
Stiftelsen Bertil Lindblads Bil- och Teknikhistoriska Samlingar stipendier går i år till Ars Motorveteraner och Classicmedarbetaren Jan Ströman.
Det ena av 2010 års stipendier om vardera 5 000 kronor har tilldelats Aros Motorveteraner i Västerås för forskning kring, och restaurering av en 1-cylindrig motor konstruerad av Gustaf Erikson cirka 1901. Motorn kan ses som en efterföljare till de experimentfordon som Erikson byggde i Surahammar från 1897, och som en föregångare till de Vabis-bilar som senare tillverkades i Södertälje. Motorn satt ursprungligen i en mindre bil men användes från 1917 till mitten av 1940-talet för att driva en vedkap. I mitten av 1990-talet räddades den till eftervärlden av några av klubbens medlemmar. Efter ingående forskning om motorns ursprung har en arbetsgrupp restaurerat motorn som nu går visa upp i körbart skick. Motorn kommer att visas upp på Elmia i påsk, men kan du inte hålla dig till dess finns ett klipp på motorn i drift på Youtube.
Aros Motorveteraner är en aktiv klubb och har bland annat fått "Jay Lenos pris" för bästa fordon, deras eldrivna ASEA-lastbil. I samband med den prisutdelningen inviterades till Jay Leno och för ett par veckor sedan var elva man från det 14 man starka renoveringsgänget över till USA. Förutom Lenos privata samling med cirka 240 fordon passade gänget även på att besöka åtta bilmuseer.
Det andra stipendiet tilldelas Jan Ströman för långvarig och ingående forskning om svenska karosseritillverkare. Resultatet publicerades i boken "Svenska karosserimakare" som behandlar många svenska karossmakare från 1900-talets första hälft. Boken är resultatet av ett ingående forskningsarbete som inleddes för mer än 50 år sedan. Bildmaterialet är mycket omfattande och visar allt från mer vardagsbetonade karosser till otroligt vackra och påkostade skapelser på chassin från exempelvis. Minerva, Packard, Rolls-Royce och Mercedes-Benz. Lyckligtvis har en del av dessa vackra bilar överlevt.
Aros Motorveteraner kommer att få sitt stipendium i samband med Bilsport Performance & Custom Motor Show på Elmia-mässan i Jönköping.
Jan Ströman får sitt på Motorhistoriska Dagen 6 juni, då det delas ut i Vinterviken i Stockholm.
Stipendiaterna har handlat helt i Bertil Lindblads anda. För honom var motorhistorisk forskning, gärna in i minsta detalj, minst lika viktig som att bevara och renovera bilar och motorcyklar.
Inte snabbast och inte bäst på halt underlag, men å andra sidan är det en av de roligaste bilarna på snö. Häng med på en tur längs vintergatan i Erik Boströms Opel från 1937.
I ett garage i Uppsala håller en Harley-Davidson JD på att återuppstå. Målet är att delta i The Race of Gentlemen i Wildwood, New Jersey, USA – men det blir nog tidigast 2022.
Du som väntar på att säsongen ska dra igång med Classic Motor Marknad i Västerås väntar förgäves. Den ställs in även i år givet covid-19-situationen, men Tjolöholm Classic Motor verkar bli av. Så här ser det ut för våra övriga engagemang.
Nu startar vi 2021 - gott nytt år önskar vi på Classic Motor! Klicka på pilen för att se vår nyårsfilm. Kommentera gärna!
I Classic Motor nummer 1 har vi traditionsenligt en jultävling. Dessvärre saknas ett "a" i namnet på en av de fiktiva förarna. Rätt namn är Alister Ghimbai.
Idag, den 27 december, är det 75 år sedan serieproduktionen av VW Typ 1 startade.
Träsvarvar, lödkolvar, stafflier och ångmaskiner - här kunde man lösa eventuella fritidsproblem!
Kom in i diskussionen
Ny serie: Projekt Victoria Luxus - del 1!
3 kommentarer
duett: Ett bra och roligt initiativ ska bli roligt att följa!! //Donald
Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.