I mål efter 115 år

I mål efter 115 år

Publicerad

Den 18 maj kommer denna Vabis 1903 äntligen att gå i mål, 115 år efter starten i Sveriges första biltävling.

Redan 1897 konstruerade Gustaf Eriksson sin första bil åt Surahammars Bruk och 1903 tillverkades denna bil i Södertälje. Surahammars Bruk ägde Vagnaktiebolaget i Södertelge och bilen är följaktligen en Vabis.

I december 1903 ställdes bilen ut på bilutställningen i Paris och kanske var det tack vare samarbetet med franska Labourdette som hade svarat för karossen till bilen och i juni 1904 deltog bilen i den första svenska biltävlingen Stockholm-Uppsala-Stockholm. Tidigare hade det förekommit minst en kappkörning, men detta är den allra första längre biltävlingen på landsväg.

Vabisens deltagande är väl dokumenterat då en av passagerarna i bilen var Svenska Dagbladets signatur Jycke, men längre än till Flottsund kom inte bilen. Så här beskrivs det snöpliga slutet i Svenska Dagbladet den 12 juni 1904: " "Med en fart af 35 km. i timmen köra vi öfver Flottsundsbron. Vi kastas högt upp i luften af en väldig stöt, men lyckas hålla oss kvar i vagnen, åka så af farten ett stycke nedanom bron – och så är det stopp. Vi hade icke beräknat att Flottsundsbron är formad som ryggen på en tvåpucklig kamel och vi fingo nu sota för vår oförsiktighet. Ett martinstålgods å längdaxeln hade brustit, och det visade sig snart, att hvarje reparation var omöjlig."

Bilen har under de senaste åren genomgått en renovering av Aros Motorveteraner och Vabisen deltog bland annat i London-Brighton 2018.

Lördagen den 18 maj är det dags för den stora revanschen för Sveriges äldsta kända bevarade tävlingsbil. Då ska Vabisen äntligen, förvisso 115 år för sent, komma i mål vid Stockholms Stadion. Färden startar klockan 9:00 på morgonen vid Flottsund och kommer förhoppningsvis att går för egen maskin hela vägen till Stockholm. Ceremoniell målgång sker klockan 13.00 vid Stockholm Stadion där Vabisen flaggas in gemensamt av KAK (Kungliga Automobil Kubben) och MHRF (Motorhistoriska Riksförbundet).

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Verkstadshandbok till Royal Enfield 350 cc

1 kommentar

Andercz: För delar och även annat, är Hitchcock´s den mest välsorterade. Där finns också en On-line reservdelkatalog, där du genast kan se om delarna finns i lager och deras pris.....

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842