Dybeck vann Midnattssolsrallyt

Dybeck vann Midnattssolsrallyt

Publicerad

Arne Rådströms uteslöts efter tävlingen och segrare i Midnattssolsrallyt 2019 blev Patrik Dybeck i en Opel Kadett.

Efter fyra dagar och omkring 90 mil avslutades Midnattssolsrallyt 2019 i lördags kväll. Arne Rådström; MK Ratten, Volvo 262, tog ledningen redan på den första specialsträckan och behöll den ända in i mål. Snart stod det klart att Patrik Dybeck, SMK Gävle, Opel Kadett, siktade in sig på andraplatsen och Harry Joki, KAK, Volvo 240, på tredjeplatsen. Kampen om placeringarna kom istället längre ner i resultatlistan.

Rådström hyllades som segare efter målgången och Dybeck som tvåa efter målgången. Rådströms och Dybecks bilar var bland de bilar som plockades ut för efterkontroll. Dybeck klarade sig medan Rådströms bil inte stämde med reglementet på flera punkter. Tävlingsledningen beslöt att utesluta Rådström ur tävlingen, Rådström protesterade mot uteslutningen men protesten avslogs efter att de oberoende domarna hade granskat frågan ur alla aspekter. Därmed blev Patrik Dybeck ny segare, Joki två och ny trea blev Mikael Wisti, Fagersta MK, Volvo 240.

Tävlingen var i år en hyllning till Stig Blomqvist, som blev världsmästare i rally för 35 år sedan, men han tvingades bryta med motorproblem på sin Porsche 911 efter första sträckan. Han fick dock fortsätta utom tävlan i en lånad Ford Escort till publikens stora glädje.

I klassen Regularity blev det dubbelt norskt i topp där fjolårssegrarna Jörn och Anders Gröttum segrade. Bästa svenskar blev Peter Settergren och Martin Stuart på tredjeplats.

Resultat Midnattssolsrallyt 2019

Historic

1 Patrik Dybeck, SMK Gävle, Opel Kadett GSi 1.27.42,5

2 Harry Joki, KAK, Volvo 240 +1.41,3 +23,7

3 Mikael Wisti, Fagersta MK, Volvo 240 +1.03,3

Regularity

1 Anders o Jörn Gröttum, Asker & Baerum Motorsport, Opel Kadett 83,3 prickar

2 Asmund Kleve/Oddvar Moland, KNA, Volvo 123 GT 89 p

3 Per Sttergren /Martin Stuart, KAK, Triumph TR4A 104,4 p

Länk: Midnattssolsrallyt

Rådströms bil överensstämde inte med reglementet på flera punkter och uteslöts därmed ur tävlingen.

Patrik Dybeck och Jonny Norling blev årets totalsegrare i Midnattssolsrallyt med sin Opel Kadett.

Opel Kadett i topp även i klassen Regularity genom bröderna Anders och Jörn Gröttum.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Tutknappen har blivit dödarknapp!

3 kommentarer

rolfjanove: Såg nu att min fråga blivit besvarad. Hittade felet som var så enkelt som att i det nya kontakthölje jag köpt hade tutans och dödarens kontaktbleck kontakt med varandra. Fixade genom att klippa bort...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842