Zündapp KS 50 - Nytt projekt i Classic Motor

Ett typiskt "Basket case". Nästan alla delar finns till vårt nya projekt. Några saknas, några är inte rätt. Men denna "Dappe" ska snart återuppstå.

Zündapp KS 50 - Nytt projekt i Classic Motor

Publicerad

I nummer 1/2021 kör vi igång med en ny artikelserie. Knappt har Projekt Puch Dakota blivit klart förrän nästa knackar på dörren - Projekt Zündapp KS 50!

Zündapp KS 50 – mopedernas Mercedes. När jag var i mopedåldern så var just Zündapp en lite speciell moped. För oss som var tekniknördar var hårdförkromat cylinderlopp, nållagrad kolvbult och en kolv med bara en enda kolvring, tecken på att det här är något extra – högteknologi! Sen var de ju tacksamma att trimma – och höll för det. Idag är det fortfarande många trimmar sina Zündappmopeder och tillgången på trimgrejor är numera större än någonsin. Vill man absolut sticka ut på mopedträffar idag ska man komma med en otrimmad Zündapp KS 50 i originalskick.

Den här mopeden kommer att bli – en moped. Inga ölbackscylindrar, stora Mikuniförgasare och expansionsrör. Bara en orörd päroncylinder med de lagliga måtten 14x6 mm på insuget, 11 tänder på framdrevet och 43 på bakdrevet samt en liten snuttig förgasare med 9,5 mm borr. Vad jag kan minnas har jag bara kört en enda Zündappmotor som varit orörd – den satt i min kompis Rikard Nilssons flång nya Mustang Cobra från 1975. Alla andra "Dappar" som jag testat har haft trim med 70, 100 eller 125 kubik. På 70-talet körde jag KS 50:or som gjorde 100 km/t – eller mer. Been there, done that.

I den artikelserie som nu startar kommer vi att gå igenom denna moped in i minsta detalj på samma vis som vi gjorde med vår Crescent E-Type och Puch Dakota. Det kommer att svetsas, lödas, gängas och svarvas tills alla saker fungerar som de ska. Hjulen ska ekras, aluminium ska poleras, kablar ska dras. Avslutningsvis ska den lackeras och givetvis provköras!

Är du prenumerant kommer den tidningen i brevlådan den den 21 december. Är du inte prenumerant finns den i butikerna den 29 december.

Jim Lundberg

 

En hoppande kedja kan ställa till det. Kåpan är spräckt från insidan. Går det att fixa? Svaret kommer i tidningen.

En utdöende art? Med denna Zündapp följde något så ovanligt som en otrimmad cylinder och dito förgasare.

Men är det en mopedrenovering ska det se ut så här. Sönderborrade förgasare och cylindrar finns det tillräckligt av.

Delar har tidigare samlats in - som denna sidokåpa som legat och väntat på en moped i några år. Nu är det snart dags för en återförening.

Många reparationer blir det. Fästena till fotpinnarna är ett exempel.

On
Off

9 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Modifiera tändsystem på Monark Monarped från 1956

2 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Frasse. Jag är lite osäker på det. Visserligen är det en separat spole men då den saknar polskor så snor den ju energin från belysningsspolen. I alla fall så "lånar" den ju...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842