Han kör en brittisk triumfvagn

Han kör en brittisk triumfvagn

Publicerad

Herrgårdsvagn. Smaka på ordet. Direktöversatt från engelskans estate car, något för överklassen att frakta jaktattiraljer som gevär och nedlagt byte i. Shooting brake alltså.

Bror Hultgren i Tibro äger denna vita Triumph 2000 Mark I Estate, registrerad som en årsmodell 1969.

– Det är något misstag vid registreringen, kanske när de nya skyltarna kom. Årsmodellen är 1968, för 1969 kom Mark II, med en annan front, säger han.

Estateversionen av Triumph 2000 är ovanlig. Bror känner till tre rullande och ett vrak i Sverige. Bilarna användes av egenföretagare och hantverkare som körde slut på dem i sina jobb.

Triumph 2000 Mk1 Estate

Estatemodellen, som kom 1965, byggdes inte av Triumph utan av karosserifirman Carbodies i Coventry. Den hade under femtiotalet utvecklat en metod att enkelt förvandla självbärande sedankarosser till cabrioleter: Hillman Minx, Austin Somerset och Hereford, Ford MkI Consul och Zephyr samt MkII Ford Consul, Zephyr och Zodiac kunde omvandlas till frisyrrufsare. Carbodies byggde även Londontaxi som Austin FX4.

Triumph 2000 Mk1 Estate

Rent och redigt framparti i Michelottis design. Till Mark II flyttades de dubbla strålkastarna in i grillen. Som på Triumph Stag.

Bror är aktiv i Triumphklubben och åker runt på träffar i landet. Ofta med baksätet nedfällt för att få plats med alla klubbregalier.

Triumph 2000 Mk1 Estate detaljbild

Detalj signerad Giovanni Michelotti.

– För mig är den bekväm, praktisk och sällsynt. En perfekt bil, säger Bror. 

Läs hela artikeln i Classic Motor nummer 12 2020. Är du inte prenumerant än? Testa en prenumeration.

Foto: Sinikka Eriksson

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

På besök hos The 1929 Project

1 kommentar

jaka: Hej! Kul! Måste tipsa om en Youtube kanal som också handlar om att "mecka", både med Mopeder,MC,Bilar,Snöslungor och annat som är motordrivet, en kanal där innehavaren inte spelar musik och...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206