1 kommentar
jaka: Hej! Kul! Måste tipsa om en Youtube kanal som också handlar om att "mecka", både med Mopeder,MC,Bilar,Snöslungor och annat som är motordrivet, en kanal där innehavaren inte spelar musik och...
Herrgårdsvagn. Smaka på ordet. Direktöversatt från engelskans estate car, något för överklassen att frakta jaktattiraljer som gevär och nedlagt byte i. Shooting brake alltså.
Bror Hultgren i Tibro äger denna vita Triumph 2000 Mark I Estate, registrerad som en årsmodell 1969.
– Det är något misstag vid registreringen, kanske när de nya skyltarna kom. Årsmodellen är 1968, för 1969 kom Mark II, med en annan front, säger han.
Estateversionen av Triumph 2000 är ovanlig. Bror känner till tre rullande och ett vrak i Sverige. Bilarna användes av egenföretagare och hantverkare som körde slut på dem i sina jobb.
Estatemodellen, som kom 1965, byggdes inte av Triumph utan av karosserifirman Carbodies i Coventry. Den hade under femtiotalet utvecklat en metod att enkelt förvandla självbärande sedankarosser till cabrioleter: Hillman Minx, Austin Somerset och Hereford, Ford MkI Consul och Zephyr samt MkII Ford Consul, Zephyr och Zodiac kunde omvandlas till frisyrrufsare. Carbodies byggde även Londontaxi som Austin FX4.
Rent och redigt framparti i Michelottis design. Till Mark II flyttades de dubbla strålkastarna in i grillen. Som på Triumph Stag.
Bror är aktiv i Triumphklubben och åker runt på träffar i landet. Ofta med baksätet nedfällt för att få plats med alla klubbregalier.
– För mig är den bekväm, praktisk och sällsynt. En perfekt bil, säger Bror.
Läs hela artikeln i Classic Motor nummer 12 2020. Är du inte prenumerant än? Testa en prenumeration.
Foto: Sinikka Eriksson
I ett garage i Uppsala håller en Harley-Davidson JD på att återuppstå. Målet är att delta i The Race of Gentlemen i Wildwood, New Jersey, USA – men det blir nog tidigast 2022.
Du som väntar på att säsongen ska dra igång med Classic Motor Marknad i Västerås väntar förgäves. Den ställs in även i år givet covid-19-situationen, men Tjolöholm Classic Motor verkar bli av. Så här ser det ut för våra övriga engagemang.
Nu startar vi 2021 - gott nytt år önskar vi på Classic Motor! Klicka på pilen för att se vår nyårsfilm. Kommentera gärna!
I Classic Motor nummer 1 har vi traditionsenligt en jultävling. Dessvärre saknas ett "a" i namnet på en av de fiktiva förarna. Rätt namn är Alister Ghimbai.
Idag, den 27 december, är det 75 år sedan serieproduktionen av VW Typ 1 startade.
Träsvarvar, lödkolvar, stafflier och ångmaskiner - här kunde man lösa eventuella fritidsproblem!
Kom in i diskussionen
1 kommentar
jaka: Hej! Kul! Måste tipsa om en Youtube kanal som också handlar om att "mecka", både med Mopeder,MC,Bilar,Snöslungor och annat som är motordrivet, en kanal där innehavaren inte spelar musik och...
Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.