Brittisk bilhistoria är lång och med många märken och modeller. Idag är historien samlad i British Motor Museum på RAF:s nedlagda flygfält i Gaydon, Warwickshire i mellersta England. Museet startades 1993 under namnet Heritage Motor Centre för att efter ombyggnad öppna på nytt 2016 under namnet British Motor Museum.
Över 300 fordon finns i samlingarna som ägs av stiftelser för British Leyland respektive Jaguar.
Och det är närmast ett under att alla bilar samlats under ett tak. För när krutröken skingrats någorlunda 1975 efter alla sammanslagningar och otaliga strejker bland arbetarna stod så British Leyland kvar. Innan dess hade Morris och Austin slagits samman 1952 till British Motor Corporation. 1966 slogs BMC ihop med Jaguar under namnet British Motor Holding. Lastbils- och busstillverkaren Leyland Motor Corporation hade 1960 köpt Standard/Triumph och 1967 slukades Rover.
1968 gick så Leyland ihop med BMC och vips var British Leyland Motor Corporation bildat, som alltså efter konkursen förstatligades under namnet British Leyland.
Flera ägarförändringar fortsatte: först bytte British Leyland 1986 namn till Rover Group, ett tag ägt av BMW, sedan MG Rover Group som 2005 gick i putten, och därmed även massproduktion av bilar av brittiska ägare. Behöver vi tillägga att Jaguar och Rover idag ägs av indiska Tata och Mini (nya Hundkojan) av BMW medan MG ägs av kinesiska SAIC.
British Motor Museum är jättefint, men chocken kom i annexet, eller lagringslokalen. Bland alla Jaguarer och annat som för tillfället inte får plats i museet hittade vi ett gäng experimentbilar som aldrig mötte köparna.
Följ med på en ”rundvandring” i annexet som spänner över 20 spännande år.
Vill du läsa fler sådana här artiklar? Bli prenumerant och få tillgång till gamla nummer av Classic Motor.