Troll i Skoteretten?

Hemsökt moped?

Troll i Skoteretten?

Publicerad

Ett märkligt problem har bosatt sig i min 1264 Skoterett. Den startar snällt och går som en raket (nåja...) och så fortsätter den att gå i ungefär en mil. Sen är det precis som om man trycker in dödarknappen. Motorn dör i fem, tio sekunder.

Motorn slocknar tvärt - inte som när det är bränslebrist då motorn brukar hosta och rycka lite innan den stannar. I detta fall så stannar motorn utan minsta förvarning och precis när farten gått ner så mycket att man är beredd att sätta ner fötterna i marken - ja, då startar den igen och fungerar som om inget hade hänt.

Men sen kommer symtomen tillbaka gång på gång när de väl har börjat. Efter första åkturen på en dryg mil såg jag att det bubblade rejält i den genomskinliga bensinslangen - typiskt när man fått ånglås. Dessutom var förgasaren så varm att det knappt gick att hålla fingrarna på den.

Men ånglås tror jag inte på i mitt fall. Motorn slocknar alldeles för tvärt för att felet skulle vara störningar i bränsletillförseln. Men när jag ändå hade lyft av "karossen" på Skoteretten så monterade jag en extra packning mellan förgasare och cylinder - samt extra fiberbrickor under muttarna som håller förgasaren på plats. Allt för att isolera förgasaren från den varma cylindern,

Till saken hör att jag har monterat en utanpåliggande tändspole (begagnad men testad) av fabrikat Bosch. Även matarspolen är av samma fabrikat. Tändplattan och brytarna är original Stefa. Kondensatorn (ny av kvalitet) är utflyttad och sitter på motorns fläktkåpa. Efter ytterligare en provtur med samma resultat - att motorn stannar tidvis efter en mil - så kände jag på både tändspole och kondensator som på sin höjd var ljumna.

Okej - vad är det som fungerar perfekt en hel mil, men som inte går sönder helt? Jag kom hem vid alla tre provkörningarna även om det gick lite ryckigt de sista kilometrarna. Sista turen gick den två mil innan den började krångla. Bytte tändstift redan efter första åkturen.

Någon som har en idé?

Jim Lundberg

Alla förutsättningar för en säker funktion finns - både tändspolen och kondensatorn sitter utanför motorn.

Ett koncept som jag testat på massor av tvåhjulingar med utmärkt resultat.

Uppdatering 2021-05-21: Idag testade jag flödet på bensinen. Först testade jag direkt från bensinkranen och då rann det ut 1 deciliter på 11 sekunder vilket är jättebra. Tanklocket satt på under testet.

Men så har vi det här med ventilationen i tanklocket - tänk om det bara rinner några sekunder och sedan slutar om det blir undertryck på grund av att tanklocket inte släpper in luft?

Testet gjordes om men nu fick det rinna ut en hel liter. Den rann ut på två minuter blankt utan att flödet mattades mot slutet. Hm... Då kan det inte vara fel på tanklocket.

Uppdatering 2021-05-21: Men hur var det med filtret? Detta är ett sintrat filter (små sammanpressade bronskulor) och det var lite rostpulver i botten av filtret.

Nytt test med filtret anslutet. En liter rann nu på tre minuter blankt vilket är långsammare, men inte alls för lite - om det inte handlar om en Top Fuel-dragster.

Om vi tar decilitermåttet som exempel så skulle detta fyllas på 18 sekunder med filtret inkopplat vilket är jättebra. Okej - tillbaka till ritbordet. Idag har det regnat så det blev ingen provkörning, men jag ska ta en titt på brytarna.

Fortsättning följer!

Uppdatering 2021-05-21: Har precis kommit hem från en provtur på full gas i en mil - inte en enda tändstörning!

Jag gick på Knuts förslag och fokuserade på brytarna. De var dock torra som fnöske så det var inte fett som orsakade felet. MEN... Jag drog en remsa med våtslippapper mellan brytarna och vid första draget blev det ett grått streck på papperet.

Vid nästa drag blev det inte lika mycket grått. Jag fick känslan av att jag fick bort ett oxidlager från kontakterna. Sen blev det en dusch med bromsrengöring och ett rejält flås med tryckluft.

Efter en mil på full gas så gick nu motorn som en klocka. Enda skillnaden mot förra provturerna var att nu ikväll var det 11 grader ute mot närmare 20 grader när den krånglade.

Men det känns som att det var oxid på brytarna som orsakade problemen. Nu gäller det bara att bygga upp ett förtroendekapital.

Tack för alla tips!

On
Off

33 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Hur kör du egentligen? Vi har ett resultat!

3 kommentarer

Erik.B: Det var ju skönt att veta att mer än hälften av mopedister i alla fall vet hur man kör moped på rätt sätt :P Och att inte alla är sånna stollar som farsgubben som bromsar med fel fot ;)

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206