Farliga oljor för gamla motorer?

Publicerad

Fråga

Hej!

I "Turning Wheels", den amerikanska Studebakerklubbens tidning, har det diskuterats om de senaste motoroljorna är lämpliga för våra veteranbilar. I de nyaste oljorna (API SM resp. CJ) saknas ZDDP (Zinc di- thiophosphate). Detta är enligt TW nödvändigt för våra äldre motorer.

Här i Sverige har jag inte hört något om detta. Frågar man någon ser de ut som fågelholkar och vet ingenting. Så nu undrar jag om frånvaron av ZDDP är ett verkligt problem eller ej.

Ni kanske kan få fram lite fakta?

Med vänlig hälsning

Staffan Löwgren

Svar

Ett av additiven i motoroljor är ZDDP (Zink Diakyl Dithio Phosphate). Detta additiv har ungefär samma funktion som de ytaktiva, och illaluktande, additiven i transmissionsoljor. Det handlar här om att hjälpa oljan på ytor som utsätts för extrem friktion. ZDDP lägger sig som en hinna mellan stålytorna och skyddar dessa från metall-mot-metallkontakt vilket leder till snabb nerslitning, och i värsta fall haveri. Av miljöskäl vill man sänka mängden sulfataska från motorfordon, och en väg är att minska zinkinnehållet i motoroljorna, alltså mängden ZDDP.

Classic Motor har varit i kontakt med en tekniker på Svenska Shell som berättar att inget verkligt fall hittills rapporterats till dem. Däremot surrar det massor med rykten på olika internetforum om dessa oljor som man tror är skadliga för kamaxlarna på äldre motorer. Det finns givetvis ett korn av sanning i alla dessa rykten, men det här verkar snarast vara ett USA-problem. Där har man särskilda oljor av typen ”Energy Conserving”. Dessa har en Flottyrmunk (Donut) som symbol på etiketten och finns bara i USA. Den typen av olja bör man inte hälla i en gammal motor. Vi har en typ av olja här i Europa av typen ”Low SAPS” som också bör undvikas i äldre motorer. Dessa finns huvudsakligen med viskositeten SAE 5W-30, en viskositet som sällan används i äldre motorer.

Enligt teknikern bör man välja oljor av hög kvalité, samt undvika oljor av tidigare nämnda typer. Gör man det är det inga problem, hävdar man. Vill man vara lite av en ”kalenderbitare” kan man leta efter följande specifikationer på oljedunkarnas etiketter vilket visar att de uppfyller respektive motortillverkares krav:

Mercedes Benz 229.5 eller 229.3. VW 50200 och 50500. En verkligt bra ”kamaxelolja” har specifikationen VW 502 01 vilken är framtagen för motorer med hårdbelastade kamaxlar.

Jim Lundberg

On
Off

11 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Nostalgi: 60 år med Honda Cub

4 kommentarer

Andercz: Harry "Professorn" Lundberger körde en Honda Super Cub C90, alltså en 90cc Honda Cub. https://sv.wikipedia.org/wiki/Harry_Lundberger

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842