Bytte bort traktor mot brännvin

Lanz Bulldog på Ånnaboda 2013 - med picknickkorg

Bytte bort traktor mot brännvin

Publicerad

Fråga: När jag som liten grabb växte upp på en gård, så hade vi en gammal traktor som var helt gjord av järn. Hjulen hade järntaggar i stället för gummidäck. Motorn var en encylindrig tändkulemotor som värmdes med en blåslampa före start. Starten skedde med ratten. Efter start fick man titta på en liten manick som snurrade på golvdurken om motorn gick åt rätt håll.

Detta muskedunder till traktor hade det fina namnet Lanz Bulldog och min ärade kusin gav bort den för ett antal år sedan mot en flaska brännvin. Jag vet ingenting om denna fina traktor. Jag tror att det kunde vara en 1920- eller 1930-tals traktor, det enda jag vet att den var rolig att köra, speciellt på berg där den lätt fastnade med sina långa järndubbsförsedda hjul. För en liten grabb var den också oerhört trögstyrd.

Jag önskar att jag kan få lite information om denna skapelse. Hur stor motor? Hur många hästar i motorn? Hur många växlar i lådan? Hur tung kunde den vara? Den kommer säkert från Tyskland, men vilken fabrik tillverkade traktorn? Frågorna kan bli hur många som helst och jag tror att ni har en hel del kännedom om skapelsen med den svartrykande skorstenen.

Hälsningar från Lasse E

Svar: Hej Lasse! Tack för en trevlig berättelse och din fråga om Lanz Bulldog.

Henrich Lanz AG. i den tyska staden Mannheim tillverkade från tidigt 1920-tal och fram till sent 1950-tal ett flertal traktormodeller med namnet Bulldog. Förutom namnet hade de även en annan sak gemensamt och det var motorn. Precis som du skriver hade Lanz äldre traktormodeller tändkulemotorer. 

Att utifrån dina uppgifter exakt säga vilken Lanz du körde och som så dumt byttes bort mot en flaska brännvin är inte helt lätt.

Idag är Lanz Bulldog från 1920- och 1940-talen eftertraktade samlartraktorer. Hyfsade exemplar står högt i pris.

Hälsningar, Per Ericsson

LANZ Bulldog Typ 25 L Ursprungsland Tyskland, tillverkningsår 1942 Första exemplaret utkom år 1933 Sista exemplaret utkom år 1952 Effekt 25  hk. Vikt standard  2250 kg.

 

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Rem till Gripen med Rex-motor

3 kommentarer

River Hill: Toppen grabbar! Med dessa utförliga svar så är det inga problem längre. Semesterresan hägrar, det rycker i mor! Vill ni ha bilder till något arkiv på remlusen så hör uttav er! Heders

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842