Vad händer när en tvåtaktsmotor fyrtaktar?

Vad händer när en tvåtaktsmotor fyrtaktar?

Publicerad

Fråga: Vad menas med att en tvåtaktsmotor fyrtaktar?

Arne Jogesäter

 

Svar: Detta har jag sökt svar på under lång tid, men har nästan alltid sprungit på folk som spekulerar eller gissar istället för att ärligt säga "Jag vet inte". Det som händer i motorn är i alla fall att den börjar tända vartannat varv, precis som en fyrtaktare – därav benämningen fyrtakta. Detta sker vanligtvis när det är för mycket bränsle (fet blandning) i förhållande till luft.

Sen är då frågan varför en tvåtaktsmotor börja bete sig på detta vis. En teori (gissning?) som jag fått höra är att "motorn får så mycket bränsle att den inte orkar tända bränsleblandningen och att den då måste blåsa ut bränsleblandningen i avgasröret så att den kan tända nästa dos med bränsle som kommer in via överströmningskanalerna".

Det jag har svårt att köpa med detta resonemang är följande: Varför skulle motorn klara av att tända den andra dosen bränsle om den inte kunde tända den första? Det blir ju inte mindre bensin, utan möjligtvis mer bensin att "tutta på" för varje varv.

Efter fler forskningar har jag till slut kommit fram till följande förklaring på varför en tvåtaktsmotor börjar fyrtakta.

Om motorn får en för fet bränsleblandning bildas det mycket avgaser, alltså rök. Om vi följer motorn några varv så händer då följande:

Första varvet: Motorn tänder på den feta blandningen. Det bildas så mycket avgaser av bränsleöverskottet att alla avgaser inte kommer att spolas ur cylindern, utan blir kvar där inne.

Andra varvet: Dessa kvarvarande avgaser förorenar den inkommande bränsleblandningen så mycket att den inte tänder. Motorn missar därför att tända detta varv.

Tredje varvet: När bränsleblandningen spolar ur cylindern denna gång åker de sista avgasresterna ut och nu är bränsleblandningen så ren att den kan antändas.

Fjärde varvet: Se första varvet och så vidare.

 

I mina öron låter denna förklaring riktig. Det skulle alltså vara avgaserna från föregående tändning som kväver förbränningen.  Någon som vet bättre?

Jim Lundberg

On
Off

18 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Är denna Zündapp en moped eller en motorcykel?

9 kommentarer

Michael B: Min otrimmade moped är inte snabb men jag är alltid först i kön.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842