Byta lameller på Puch Florida

Fråga: Hur monterar man lameller och hur hårt spänner man skruven innanför på en Puch Florida 2-växlad?

Rolf K.

 

Svar: Nu vet jag inte om motorn redan är isärtagen eller om även detta ingår i frågan. Jag har inte skruvat med de tvåväxlade Puchmotorerna, men om kopplingen ser likadan ut som i exempelvis V3-motorn så går det till så här:

Ta bort transkåpan på motorns högra sida. För att kunna göra detta måste den stora pluggen utanför kopplingen tas bort. Därefter vrider man på kopplingsarmens axel så att den går att dra förbi dragbulten (den stång som kopplingsarmen drar i vid frikoppling).

När kåpan är borta tar man en låsringstång och tar bort den stora låsringen i kopplingskorgen. Efter det kan man lyfta ur dragbulten. Sedan låssar man muttern nere i kopplingstrumman. Nu kan man lyfta ur samtliga lameller ur kopplingskorgen. Montering sker i omvänd ordning.

När transkåpan är fastdragen på motorn igen ska kopplingens inställning kontrolleras och eventuellt justeras. Hur det går till kan man läsa om i tidigare frågan Kärvande koppling på Puch Dakota

En utförligare steg-för-steg beskrivning om hur man byter lameller på Puch V3-motor hittar du här

Jim Lundberg

Byta lameller på Puch Florida
Låsringen tas bort med en låsringstång. Därefter kan man lyfta ur plattan med dragbulten. Om motorn ger ifrån sig missljud vid frikoppling kan det vara dags att byta dragbulten.
Byta lameller på Puch Florida
Därefter lossas muttern som sitter i kopplingens centrum.
Byta lameller på Puch Florida
Nu kan samtliga delar i korgen lyftas ut och bytas/inspekteras. På V3-motorn ska kopplingsfjädern ha en höjd på minst 18 mm. Är den lägre bör den bytas.
Rulla till toppen