Bromsproblem på flakmoped

Bromsdetaljerna på sachs pedalmotorer. Allt till höger om det röda strecket sitter på motorns utsida.

Bromsproblem på flakmoped

Publicerad

Fråga: Hallå Jim! Jag har något av ett lapptäcke till flakmoped. Vacker är den, men är lite olika ramdelar. Motorn är tvåväxlad Sachs, endast bakbroms. Förra sommaren när jag trampade igång den hårt var det något med bakbromsen som gick sönder och föll bort (hittade inte delen) som nu gör att bakbromsen inte fjädrar tillbaka, istället fortsätter bromsarmen upp över motorblocket. Problemet är att jag inte kan minnas hur det ens var en gång i tiden och har inga referensbilder.

Har hört att det är i själva bromsnavet det ska fjädra tillbaka, men så har det nog aldrig varit på min moppe. Jag har för mig att det satt en slags tjock fjäder i själva pedalaxeln, innanför pedalfästet, men är inte säker. Så problemet är att jag inte vet vad som saknas, vad jag behöver för del och hur den ens ska sitta. Men misstänker att lösningen på denna gåta inte är särskilt svår. Tacksam för svar!

Viktor

 

Svar: Nu förutsätter jag att din motor har pedaler eftersom mopeden annars skulle ha fotpinnar med en separat bromspedal och då går bromsstaget från pedalen till armen på bromsskölden i bakhjulet.

Pedalmotorerna har en bromsarm (14) som sitter på en rörlig hylsa (10). När man trampar bakåt för att bromsa så rör sig medbringaren (7) mot hylsan som då följer med axeln när den rör sig motsols (från högra sidan sett) vid bromsning.

Någon returfjäder har jag inte sett på sachsmotorerna, däremot kan det ibland sitta en sådan runt axeln till bromsexcentern på bakhjulet. Men för det mesta så är det bromsbackarnas returfjädrar som ordnar returen. Backarna dras in från trumman av dessa fjädrar och tvingar då excentern, och bromsarmen, att gå tillbaka till ursprungsläget.

En modifiering som man ibland ser är att man tagit en fjäder (ofta från en skrivbordslampa) och satt denna mellan bromsstaget och ramen så att fjädern vill dra staget framåt. Men det ska fungera utan denna fjäder. Däremot ska en flakmoped (alla trehjuliga mopeder) ha en parkeringsbroms så att mopeden inte kan rulla iväg om man lämnat motorn i friläge. Den består av en spak/pedal bakom motorn som man fäller ner vid parkering så att bromsstaget dras framåt och bakhjulet bromsas.

Jim Lundberg

Så här ser det ut i verkligheten. På bilden mäts axialspelet hos dessa delar.

Trehjuliga mopeder måste ha en parkeringsbroms eftersom de annars kan rulla iväg. Denna skymtas i den röda ringen.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Dieselpump på Deutz

1 kommentar

mekgoran: den har inte startats på 12 år men gjorde rent det mycket finmaskiga oljefiltret, ny turbo- diesel olja, ny olja i luftfiltret, kolla ventilspel, nytt diesel filter blir det framöver, har jag glömt...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842