Problem med drivningen på Monark Monarscoot

Om hålen i dreven (1) och tapparna på medbringaren (2) blir koniska av slitage kommer växlarna att hoppa ur vid belastning.

Problem med drivningen på Monark Monarscoot

Publicerad

Fråga: Jag kör en Monarscoot med ILO Piano G50. Allt fungerar mycket bra men vid hög belastning och lågt varv på ettans växel, t ex vid brant backe, händer det att kopplingen verkar "tappa taget" och efter något varv återfå greppet och fungera som vanligt. Min teori är att kopplingen behöver nya starkare fjädrar. Någon annan bättre förklaring?

Ludde

 

Svar: I en mopedmotor får kopplingen högre belastning (utsätts för högre vridmoment) ju högre växel man lägger i – och omvänt. Om kopplingen slirar på ettans växel skulle den slira ändå mer när man lägger i tvåan.

Om driftsstörningarna är kortvariga och "ryckiga" beror det snarare på att det är ettans växel som inte vill ligga i som den ska. I bästa fall räcker det med att spänna växelvajern – i sämsta fall måste man dela på motorn (enkelt på en ILO) och byta ut slitna delar.

Det som kan vara orsaken är att medbringarens tappar och drevens hål har blivit så slitna att de hoppar ur varandra under belastning, och när man lägger i ettan flyttas vridmomentet från kopplingen till växellådans drev och axlar.

Jim Lundberg

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Vad är det för spår i kolven?

1 kommentar

Andercz: Jag har hittat en liknande skada på en annan kolv, alltså en liten rispa vid kolvbulthålet. Inga lösa delar eller stift.. Om skadan är så liten som på bilden, är det väl inget att oroa sig för? Det...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

  • Classic Motor 2019-02

  • Classic Motor 2019-01

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842