Sachsmotor som läcker växellådsolja till vevhuset

Sachsmotor som läcker växellådsolja till vevhuset

Publicerad

Fråga: Hej, jag har en gammal treväxlad Sachsmotor som tappar växellådsolja via vevhuset. Och ryker otroligt mycket vitrök. Jag lät renovera motorn där även packboxarna byttes. Snälla, har du några tips vad jag kan göra?

Med vänliga hälsningar

Herbert Mudsam

 

Svar: Om man har gummiklädda packboxar i vevhuset så har dessa en tendens att krypa ur sina hål. Man bör limma dessa med Loctite (gäng- eller bussningslim) så att de sitter kvar. En annan anledning till läckage mellan växellåda och vevhuset är att man har varit oförsiktig när man stuckit vevaxeln genom packboxen så att antingen tätningsläppen har vrängts eller att spiralfjädern som drar i hopp läppen har hoppat ur sitt spår. Man kommer åt den högra packboxen (där oljan finns) om man lossar transmissionsdrevet och kopplingskorgen.

Det kan även vara packningen mellan blockhalvorna som läcker så att oljan hittar in den vägen. Sedan är det tyvärr så att magnesiumlegeringen i sachsmotorerna är väldigt korrosionskänslig och det är inte ovanligt att det uppstått frätskador i blocket som ibland gått rakt igenom materialet. Det är svårt att löda eller svetsa denna legering, men är skadorna små kan man ofta laga dem med kemisk metall eller liknande – bara man avfettar ytorna väldigt noga med bromsrengöring, thinner eller aceton.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fredag på Mopedernas Woodstock 2019

4 kommentarer

Jim Lundberg: Nä - jag bara tryckte tillbaka den. Det sade bara klick . Det var vajert, liksom.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842