Missljud i ILO Piano efter lamellbyte

Missljud i ILO Piano efter lamellbyte

Publicerad

Fråga: Hej. Har nyligen bytt lameller och tandrem på min ILO G50 och justerat spelet i kopplingsmekanismen till 4mm, allt efter goda råd här och i Stora Tvåtaktsboken. Så långt är allt frid och fröjd :-) När motorn kommer upp i arbetstemperatur så kommer ett mekaniskt missljud från transmissionssidan av motorn när har kopplingen intryckt. Är svårt att beskriva missljudet men det kan beskrivas som högt skramlande. Ljudet framträder inte när motorn är kall.

Oljan jag använder är gräsklipparolja SAE-30. Skruvarna till lamellpaketet drog jag åt för kung och fosterland så jag har svårt att tro att någon av dem har lossat men även om någon av dem har lossat så torde det skramla även när motorn är kall?

Om lamellkoppen har börjat glappat på axeln så torde även den skramla när motorn är kall? Vid monteringen var den befintliga tandrullen stum och muttrarna åtdragna.

Var bör jag börja felsöka?

Ulrik

 

Svar: Kopplingsmekanismen på ILO Piano fungerar ju stå att kopplingsarmen (på vänster sida av motorn) trycker mot tryckstänger som i sin tur trycker kopplingens tryckplatta utåt så att lamellerna säras och motorn frikopplar.

I och med att det sker ett axiellt tryck från kopplingsarmen så vill ju hela axeln, där tryckstängerna löper, knuffas till höger. Det kan ju vara lagret innanför kopplingskorgen som väsnas – eller att detta lager är så slitet att kopplingskorgens tryckplatta tar i kåpan. Man får plussa på det faktum att kopplingspaketet med sina nya lameller troligtvis har blivit tjockare så att tryckplattan bara av den anledningen kommit närmare kåpan.

Att det bara väsnas när motorn är varm tyder mer på "lamellspåret" då lameller ofta sväller lite av värmen så att paketet därvid blir lite tjockare.

Men det kan möjligtvis vara tandremmen som tar i något och bara gör det när den är mjuk av värmen från motorn. Jag tror att anledningen till oljudet visar sig så fort du har tagit bort kopplingskåpan.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Nostalgi: Tog ni bort tejpen 1967?

3 kommentarer

Cruzze: Gjorde tvärtom när vi bodde i Storbritannien ett par år och hade vår svenska vänsterstyrda bil med oss. Då åkte gaffatejpen fram:-) /Cruzze

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842