BSA A7 sotar igen ena tändstiftet

BSA A7 sotar igen ena tändstiftet

Publicerad

Fråga: Hej Jim, Jag har ett problem med min BSA A7 1954 i synnerhet när jag kör MC rallyn i 50 – 70 km/t. Den sotar igen ETT tändstift efter ca 4-5 mil. Den går då mycket illa och ryker svart ur den ljuddämparen vid pådrag. Har du eller någon läsare nått tips vad det är för fel och eller tips på åtgärd. Kör på 98 oktan. med blyersättning.

Stig

 

Svar: Nu vet jag inte om din motorcykel har en eller två förgasare, men om den har två så kan det vara aktuellt att sänka trottelnålen på den förgasare vars cylinder/tändstift krånglar eftersom nålen arbetar på låg- och mellanregistret.

Om motorn bara har en förgasare blir det lite knepigare eftersom det är svårare att rikta rätt blandning till respektive cylinder. Men det finns ett trick och det är att man tillverkar en kilformad "packning" av aluminiumplåt mellan insug och topplock.

Man tar en 3 – 5 mm tjock aluminiumplåt och tar upp alla hål som ska vara där med den gamla packningen som mall samt formar den i ytterkant. Sedan lägger man plåten på ett slippapper placerat på plant underlag och slipar ner plåten så att den blir tunnare på ena sidan (mot ena pinnskruven). Hur mycket man ska slipa får man testa sig fram till genom provkörning.

Tanken med denna kilformade plåt är att man då kan rikta förgasaren lite mot den ena eller andra cylindern. Går motorn för fett på höger cylinder så placerar man kilplåten så att förgasaren riktas mer mot den vänstra cylindern – eller omvänt.

Men är det enbart svart rök (=för fet blandning) som kommer ur ljuddämparen? Det kan även komma blå rök (=olja) ur avgasröret på en fyrtaktare vilket kan bero på kolvringsbrott eller sliten styrning på insugsventilen. Detta kan också få stiftet att slå igen – fast då på grund av sot och olja.

Jim Lundberg

On
Off

9 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fredag på Mopedernas Woodstock 2019

4 kommentarer

Jim Lundberg: Nä - jag bara tryckte tillbaka den. Det sade bara klick . Det var vajert, liksom.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842