Koppla in lyse och dödare på Monarped

Tändsystemet på Magnus Monarped.

Koppla in lyse och dödare på Monarped

Publicerad

Fråga: Hej, Jag har en Monarped, troligen tidig 1954. Enligt skylt är motorn från 1953 med nr 150/881XX och ramnumret är1453XX. Har läst tidigare artiklar om olika årsmodeller.

Det är 24-tumshjul, brun sadel, både pys och dödarknapp, lackade plåtar vid förgasare och pakethållarfäste för 1954 så min slutsats är tidig 1954. Jag är andra ägaren från 1970-talet då jag köpte den från en äldre släkting. Efter några år skruvade jag isär den för totalrenovering men den låg sedan i lådor tills jag satte ihop den för 10 år sedan då min son närmade sig mopedålder.

Allt funkar förutom att jag inte vet var jag ska koppla in belysningen som jag hoppade över för 10 år sedan. Den svarta sladden som antagligen är dödarsladden går till toppen på kondensatorn. Någon gul sladd finns inte men kan mycket möjligt ha demonterats och tappats bort genom åren. Frågan är därför om den svarta sladden är en dödarsladd och var jag ska koppla in en ny gul sladd.

Magnus Öhman

 

Svar: Som du misstänker är det nog årsmodell 1954 på din Monarped. Att motorn är tillverkad 1953 är inget konstigt – Monark kastade ju inte motorerna från 1953 på nyårsafton 1953-54 utan de användes fortsättningsvis vid monteringen av 1954 års mopeder.

På de här mopederna är det bara två kablar att hålla reda på. En svart som går från kondensatorn/brytarna upp till dödarknappen och en gul kabel som går från ljusspolen till fram- och baklyset via ljusomkopplaren.

Den svarta kabeln verkar sitta där den ska (kondensatorn), men det ska sitta en gul kabel på belysningspolen också. Du får leta upp änden på spolens koppartråd och löda på en gul kabel där. Vad jag kan se på dina bilder finns det skador på belysningsspolens yttersta trådlager där lackisoleringen ser ut att ha skadats av något vasst.

Det är viktigt att inga varv kortsluts mot varandra då spolen i så fall kommer att tappa massor av effekt. Prova med att dra in tandtråd mellan de 11 – 12 varv som det handlar om och lägg därefter på lite klarlack eller fernissa för isoleringens skull. Skulle det inte gå att separera varven säkert från varandra är det bättre att linda av dem efter det handlar om de sista varven på spolen.

Varje varv ger bara cirka 0,025 volt (25 mV) och lindar man av exempelvis 10 varv så sjunker spänningen bara med 0,25 volt – alltså en kvarts volt. Detta är knappt märkbart på ljusstyrkan och betydligt lindrigare än kortslutna varv som "suger upp" en stor del av effekten.

Jim Lundberg

Ljusspolen verkar ha skador på de yttersta varven (pilen). Detta bör åtgärdas med exempelvis tandtråd mellan varven och sedan skyddande/fixerande lack.

Man kan även linda av några varv utan att effekten påverkas särskilt mycket.

Den svarta kabeln till dödarknappen ska anslutas på kondensatorn (pilen) så det verkar vara rätt.

I gummigenomföringen i blocket ska det, förutom tändkabeln, komma ut en svart och en gul kabel - den senare saknas. Ha inte för stora förväntningar på den textilisolerade tändspolen.

Cylindern ser ut att vara av aluminium och då komma från den senare Pianomotorn. De äldre cylindrarna av gjutjärn som satt på ILO FP 50-motorerna som denna har lite större insug och kan ge lite mer sprutt.

Kopplingsschema till äldre Monark Monarped.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Opel startar inte

6 kommentarer

vinkelfyra med kors: Nu har jag bilder, men hur gör man för att få in dom här??

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842