Fråga: Hej! Har fått farfars gamla moped. Jag har tänkt att försöka få i ordning denna men har ingen kunskap. Kan du hjälpa mig med så mycket information som bara finns? Vad innebär texten på skylten? Finns det reservdelar att få tag i och i så fall var? Eller är den i så dåligt skick att det inte är värt besväret?
Tack på förhand
Terese
Svar: Vi börjar med vad det är för en moped du har. I grunden är det en Monark Monarped och årsmodellen är med största sannolikhet 1954. Monark var en stor mopedtillverkare och snart så ville fler företag sälja Monarkmopeder vilket man fick göra under eget namn/varumärke. Ett av alla dessa var ”Vimpel” som såldes genom ICA. Detta kallas för ”Dekaltrimning” (Badge engineering på engelska) – alltså att man sätter dit sina egna dekaler/varumärke på någon annans produkt. Mer om dekaltrimning kan du läsa om här
Om du vill ha en instruktionsbok till din Vimpel är det nog enklast att du söker efter en bok till originalet Monark M35. Det enda som skiljer den från din är dekalerna och kulören. Motorn heter ILO FP 50 och är en så kallad ”enpetare” – den är alltså enväxlad och har därför bara frikoppling vilket underlättar start och stopp i trafiken (en del moppar från denna tiden saknade koppling).
Kopplingslamellerna i FP 50 är enbart av stål och smörjs av oljan i bensinen som faktiskt passerar kopplingen på sin väg upp till cylindern. Lamellerna är tunna och om de är rostangripna får man inte blästra bort rosten – då slår de sig direkt och blir kupiga istället för plana. Då är det bara att kassera dem. Eventuell rost putsar man bort med en nylonborste med inbyggt slipmedel (polerborste – finns på Biltema). En komplett reparationsanvisning för ILO FP 50 hittar du i Stora Tvåtaktsboken, del 1.
Däcken har dimensionen 24×2 och finns hos många mopedhandlare. Fram och bakhjul är cykelhjul och behöver du delar till dessa får du kolla med någon cykelreparatör som pysslar med äldre cyklar. Den sadel som sitter på din Vimpel är kanske inte originalsadeln, men snarlik.
Om du ska lackera om den så får du rengöra lacken först och försöka hitta en oskadad fläck som en färghandlare kan använda för att bryta till samma kulör. Ett bra ställe är att titta under tanken där varken solljus, smuts eller olja kunnat missfärga lacken. Fast mitt tips är att du behåller originallacken och försöker snygga till den så gott det går. Tvätta den med bilschampo och putsa sedan med bilvax eller mild rubbing (lackrengöring). En originallack är allting en originallack och har du tittat på Antikrundan så kanske du har sett hur besvikna en del blir när det visar sig att den där byrån/stolen/spegeln skulle varit värd det mångdubbla om de inte målat om den. Fast det är ju din moppe och då gör ju du precis som du vill 🙂
Här är några företag där kan du kolla efter delar:
Rösebäckens Cykel & Motor (mest begagnat)
Jim Lundberg