Hjälp mig att få i gång farfars moped!

Tereses moped - en Vimpel från 1954 som egentligen är en Monark M35.

Hjälp mig att få i gång farfars moped!

Publicerad

Fråga: Hej! Har fått farfars gamla moped. Jag har tänkt att försöka få i ordning denna men har ingen kunskap. Kan du hjälpa mig med så mycket information som bara finns? Vad innebär texten på skylten? Finns det reservdelar att få tag i och i så fall var? Eller är den i så dåligt skick att det inte är värt besväret?

Tack på förhand

Terese

 

Svar: Vi börjar med vad det är för en moped du har. I grunden är det en Monark Monarped och årsmodellen är med största sannolikhet 1954. Monark var en stor mopedtillverkare och snart så ville fler företag sälja Monarkmopeder vilket man fick göra under eget namn/varumärke. Ett av alla dessa var "Vimpel" som såldes genom ICA. Detta kallas för "Dekaltrimning" (Badge engineering på engelska) – alltså att man sätter dit sina egna dekaler/varumärke på någon annans produkt. Mer om dekaltrimning kan du läsa om här

Om du vill ha en instruktionsbok till din Vimpel är det nog enklast att du söker efter en bok till originalet Monark M35. Det enda som skiljer den från din är dekalerna och kulören. Motorn heter ILO FP 50 och är en så kallad "enpetare" – den är alltså enväxlad och har därför bara frikoppling vilket underlättar start och stopp i trafiken (en del moppar från denna tiden saknade koppling).

Kopplingslamellerna i FP 50 är enbart av stål och smörjs av oljan i bensinen som faktiskt passerar kopplingen på sin väg upp till cylindern. Lamellerna är tunna och om de är rostangripna får man inte blästra bort rosten – då slår de sig direkt och blir kupiga istället för plana. Då är det bara att kassera dem. Eventuell rost putsar man bort med en nylonborste med inbyggt slipmedel (polerborste – finns på Biltema). En komplett reparationsanvisning för ILO FP 50 hittar du i Stora Tvåtaktsboken, del 1.

Däcken har dimensionen 24x2 och finns hos många mopedhandlare. Fram och bakhjul är cykelhjul och behöver du delar till dessa får du kolla med någon cykelreparatör som pysslar med äldre cyklar. Den sadel som sitter på din Vimpel är kanske inte originalsadeln, men snarlik.

Om du ska lackera om den så får du rengöra lacken först och försöka hitta en oskadad fläck som en färghandlare kan använda för att bryta till samma kulör. Ett bra ställe är att titta under tanken där varken solljus, smuts eller olja kunnat missfärga lacken. Fast mitt tips är att du behåller originallacken och försöker snygga till den så gott det går. Tvätta den med bilschampo och putsa sedan med bilvax eller mild rubbing (lackrengöring). En originallack är allting en originallack och har du tittat på Antikrundan så kanske du har sett hur besvikna en del blir när det visar sig att den där byrån/stolen/spegeln skulle varit värd det mångdubbla om de inte målat om den. Fast det är ju din moppe och då gör ju du precis som du vill :)

Här är några företag där kan du kolla efter delar:

Rösebäckens Cykel & Motor (mest begagnat)

Rinab

Mopedrenovering

Norscand

Erik Linding

 

Jim Lundberg

Den trasiga bensinkranen är nog utbytt någon gång och original sitter där en så kallad skjutkran.

Gummibälgarna på framgaffeln är samma som på den betydligt nyare mopeden Crescent Compact och finns att köpa hos flera mopedhandlare.

Även ljusomkopplaren (som hänger i sin kabel) nytillverkas.

På motorns typskylt står tillverkningsåret (Baujahr på tyska = "byggår") som är 1953 vilket inte betyder att hela mopeden är tillverkad 1953 utan endast motorn.
1953 hade dessa moppar enbart stora 26-tumshjul och därmed lite annan ram och framgaffel.

Så här ser originalet ut - en Monark Monarped modell M35 från 1954. Detta exemplar har dock ett kedjeskydd från en Monarped M32 från 1953.

Det finns två olika avgassystem till Monark Monarped M32 & M35. På 1954 års modell ska det vara det övre systemet med en oval ljuddämpare. Denna ljuddämpare ger även mer effekt än den runda från 1953.

I Stora Tvåtaktsboken, del 1, finns det reparationsanvisningar till 21 motorer - en av dessa är ILO FP 50.

Demontering av kopplingen.

Montering av den färdiga motorn.

On
Off

7 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Brum från bilen

3 kommentarer

Gurra: Staffan skriver ju "Vid vissa varvtalsområden". Han avser väl motorvarv? I så fall kan väl felet inte ligga efter växellådan? Vid ex.vis 2000 varv på ettan eller fyran har ju kardan och...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842