Frågor om Bricent

Frågor om Bricent

Publicerad

Fråga: Hej. Jag har kommit över en moped som heter Bricent. Mopeden kommer från Selet, Västerbotten. Det märkliga med den att enligt förra ägaren är att mopeden köptes av nån gubbe som körde några mil och sen bara tvärdog, alltså gubben. Mopeden blev därefter ståendes tills förra ägaren köpte den på auktion. Häromåret dog även han. Nu har jag fått köpa denna moppe och det visar sig att den bara gått typ 5 mil. Kan detta verkligen vara möjligt?

Hur som helst vet ni nåt om denna moped? Det är en Victoriamotor på den. Det finns gnista men kopplingen verkar ha lagt av.

Mvh Nichlas

 

Svar: Hej Nichlas. Grattis till mopedköpet och spännande att du hittat en gammal Bricent från Selet. Finns vad jag vet två Selet i Västerbotten, ena i Vännäs kommun och andra i Skellefteå.

Den ser lite medtagen ut för att bara gått 5 mil. Man kan undra om hastighetsmätaren verkligen fungerar som den ska. Den kan visserligen stått dåligt till och utsats för väder, vind och fågelskit som vi vet är som kryptonit för lackerade ytor. Det som får mig att tro att den gått längre är oljekladdet som man ser på ljuddämparen. men som sagt, bara för att den gått lite så behöver den inte blivit väl omhändertagen under åren. Det är alltså inte omöjligt att den bara gått 5 mil.

Lite fakta om mopeden. Bricent är egentligen en Fram av modell 41 som tillverkades 1956 av Fram/King Bolagen, Uppsala - Hälsinborg. Mopeden fanns också som OK och King. Bricent salufördes av A.B Hjalmar Stendahl i Norrköping. Motorn heter Victoria MS 50.

När mopederna stått länge så brukar lamellerna torka/kladda. Leta efter nya och passa på att ta en titt på lager och slitdelar. Motorn inklusive kolven kan avslöja hur mycket mopeden körts. Sprängskiss finner du här

Josefine Andersson

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Marknaden inställd

6 kommentarer

Jim Lundberg: Jag har coronaliknade symtom sedan en vecka tillbaka och det är inte och leka med. Är det inte corona så är det den elakaste flunsa jag haft.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842