Trött Sachs automat

Trött Sachs automat

Publicerad

Fråga: Hej experten. Jag har en sachs automat, modell 1962. Den går i ca 28-30 km på slät väg men är väldig trött i uppförsbacke. Jag funderar på vad händer om man tar bort den bussningen med 8 mm hål i insuget på cylindern, om man måste göra något mer eller något annat?

Lars Bentsen

 

Svar: Om du tar bort pluggen i insuget så händer inte så mycket eftersom trimning kräver att även överströmningskanaler, utblås, avgassystem och förgasare samverkar med varandra. Men jag skulle först och främst kolla om avgassystemet behöver sotas ur. Sedan måste tändningen stå rätt – ca 2 – 2,5 mm före övre dödläget på din motor.

Sedan är det så här att antalet otrimmade cylindrar till äldre mopeder börjar bli lågt. Går man på veteranmarknader är det nästan bara sönderborrade cylindrar som ligger där. Har man en originalcylinder från 1962 som ingen klåfingrig person varit på skulle jag inte röra den utan köpa något färdigborrat.

Tänk bara på att en trimmad moped, även en gammal 60-talare, blir en lätt motorcykel i juridisk mening. Det cirkulerar tyvärr en massa skrönor om äldre mopeder där det bland annat påstås att man:

1. Kan trimma utan juridiska konsekvenser.

2. Köra äldre moped utan hjälm.

3: Köra äldre moped utan trafikförsäkring.

För att nämna en del. Allt detta är rent skitsnack på ren svenska. Bara att inte ha med sig försäkringsbeviset vid färd kostar 500 spänn vid en kontroll.

Kolla även att hjulen snurrar lätt så inget lager går tungt eller att bromsarna ligger på. Ha ordentligt lufttryck i däcken: 1,5 – 2 kilo (Bar). På en liten effektsvag moped kan dessa saker sänka toppfarten med ett antal kilometer. Sedan är automatmotorer inte de piggaste, men det handlar mer om acceleration och nog ska de pinna på hyfsat uppför backar om inte föraren är för tung.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Hur fort springer en hare?

11 kommentarer

Glennson: Jag har haft en i ljuset framför bilen en sommarkväll. Han kutade i 50 km/h så fort gick det.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842