Rätt ekerlängd till paketcykel med frambroms

Har man inga lösa eller för långa ekrar kan man ta en bit najtråd där man böjt änden till en krok.

Rätt ekerlängd till paketcykel med frambroms

Publicerad

Fråga: Har snart inget hår att slita i förtvivlan! Jag har en paketcykel som jag flyttat över en Victoria hängpung till och tänkte vara så full i f_n att byta framnavet till ett med broms!

Så då skulle det ju bara vara att hitta ekrar med rätt längd på till den sidan där bromstrumman sitter.... Dom gamla ekrarna verkar passa på "korta sidan" även fast det skiljer lite på måtten i navet. Men på sidan där bromstrumman sitter har jag redan beställt och testat för korta (189 mm) och för långa (215 mm).

Tänker mig nu att det kanske blir rätt med 205 mm... Gamla navet är yd 45 mm på båda sidor och 69 mm mellan. Ekerlängden 235 mm tvåkryss. Nya navet (med broms) är yd 50 mm resp. 110 mm. Ekerlängd? Fälgbanan är 484 mm med ett par ekrar med nipplar enligt instruktion från Wheelpro. Och om jag tar gamla navet och kör i deras kalkylblad så skulle ekerlängden varit 225 mm? Räknar man bort gängen kanske?

Henning Rydén

 

Svar: Det finns en del formler för beräkning av ekrar och de är säkert bra, men det förutsätter att man matar in de rätta värdena och det är väl här det kan uppstå oklarheter. En fälg har upp till fyra olika diametrar, beroende på var man mäter. Jag föredrar tumstocken. Om man har fått det att funka på ena sidan är det lätt att mäta hur långa ekrarna ska vara på andra sidan.

Tillverka en "eker" av exempelvis najtråd – alltså en rak del med en krok i ena änden. Lägg hjulet platt på arbetsbänken och använd klossar under fälgen så att nav och fälg ligger rätt i förhållande till varandra (=offset). Hjulet ska då ha ena sidans ekrar monterade och grovinställda.

Ta nu najtråden och haka i dess krok i ett av ekerhålen i navet och stick in trådens raka ände i det hål i fälgen där ekern ska sitta. Klipp av tråden i höjd med kanten i fälgens ekerhål. Mät nu längden på najtråden med en tumstock från krokens insida till den avklippta änden. Detta är den längd som ska vara rätt ekerlängd. Observera att den gängade delen ingår i längden.

Sedan gäller det att ha en viss erfarenhet av ekring så att man ser ungefär hur mycket alla delar rör sig i förhållande till varandra när man börjar tajta åt ekrarna. Men trådtricket brukar stämma väldigt bra då en spänd eker brukar ha änden på den gängade änden i höjd med hålet i fälgen, eller några mm längre. Blir den för lång kommer den att sticka ut ur ekernippeln och punktera slangen.

Jim Lundberg

Najtråden krokar man i ekerhålet i navet och sedan sticker man ut den genom sitt hål i fälgen. Klipp tråden jäms med kanten på hålet i fälgen. Det är ofta där som en eker slutar.

Ekrar mäter man från innerböjen och ut till andra änden. Likadant gör man med najtråden.

Nu är det bara att se hur lång tråden är, 161 mm i detta exempel, och skaffa ekrar med denna längd.

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

En röd kväll vid Ulva kvarn

1 kommentar

Jim Lundberg: Najs! Och färgbilder! :P

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842