Varför två tändstift i topplocket?

Bultacoreklam från 1969.

Varför två tändstift i topplocket?

Publicerad

Fråga: Min granne som är spanjor från början har en Bultaco 250 (?) i mint condition. I toppen sitter två tändstift, ett mitt i och ett framför som lutar c:a 45` framåt. Bara en tändhatt. Någon gång på 60-talet läste jag ett test i Mc-Nytt där det påpekades att hojen ska startas på det mjuka stiftet och när den blivit varm flyttas hatten över till kalla stiftet och startas om.

Min egen idé är att motorn är högkompad och förfarandet är till för att undvika spikning. Frågan är vilket stift är mjukt respektive hårt. I den bästa av världar har du kanske rentav förslag på rätt sifferbeteckningar på stiften. Inte min hoj, men när det gäller mc är det min natur att lägga näsan i blöt.

John Ridell

 

Svar: En kompis storebror hade på 70-talet en cross med två tändstift i topplocket. Enligt brodern var det för att man snabbt skulle kunna byta tändstift om man råkade ut för loppa under en tävling. Det var ju bara att flytta över tändhatten till stift nummer två och köra vidare.

Att man ska starta på ett mjukt ("varmt") tändstift för att sedan stänga av och köra vidare på ett hårt ("kallt") tändstift låter lite märkligt i mina öron. Jag har testat med att starta mina trötta tvåhjulingar med väldigt hårda stift, typ Bosch W2 och de har startat hur fint som helst. Däremot sotar hårda stift snart igen på en otrimmad motor då de inte kommer upp i självreningstemperaturen.

Tyvärr så finns inte Bultaco med i min Bosch tändstiftskatalog från 1966.

Jim Lundberg

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Hur ska magneterna sitta i svänghjulet?

5 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Jonatan. Vad är det för motor och vad är det för fabrikat på ditt svänghjul?

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842