Hur hittar man övre dödläget på en fyrtaktsmotor?

Fråga: Hur hittar jag övre dödläget på en fyrtaktsmotor, utan brytare (elektronisk tändning), på ett enkelt sätt? Kolven är ju i topp två gånger. En gång med kompression och en för att släppa ut avgaser. Jag vet att både insug- och avgasventiler ska vara stängda vid ”rätt” toppläge.

Men för att vara säker på det så behöver jag ta bort ventilkåpan (6 bultar) varje gång. Finns det inget enklare sätt?

Jag har testat med stroboskop. Fast vad jag har hört så kan den visa att gnista finns även om det inte är ”rätt” varv.

Torsten Eriksson

 

Svar: Nu vet jag inte om du har någon markering på svänghjulet eller eventuell remskiva som visar övre dödläget, men om det finns en sådan markering så ställer du motorn i övre dödläget enligt denna markering. Har du ingen markering på svänghjulet får du stoppa in en ståltråd i tändstiftshålet och känna efter när kolven står i topp.

Ta ut tändstiftet och stoppa in en passande slang i tändstiftshålet. Det behöver inte vara hundra procent tätt. Blås nu i slangen. Om det tar tvärstopp är de det dödläge då motorn ska till att tända (bägge ventilerna är stängda). Om trycket pyser ut via ventilerna är det ”fel” övre dödläge (avgastakten är slut och insugningstakten ska precis börja).

En del motorer har det som kallas för ”Wasted spark” (bortslösad gnista) där man för enkelhetens skull även låter gnistan komma under slutet av avgastakten. På tvåtaktsmotorer innebär Wasted spark att gnistan även kommer när kolven är i nedre dödläget.

Men finns det ingen kam/registerkåpa eller liknande på motorn som är enkel att ta bort? Kamaxeln och dess drev går ju med halva varvtalet jämfört med vevaxeln och där kan det finnas en markering för tändläget som då kommer att visa ”rätt” övre dödläge.

Jim Lundberg

Rulla till toppen