Skrota eller spara?

Skrota eller spara?

Publicerad

Fråga: Jag har skrotat en traktorvagn, byggd före 1955, och därunder hittat framaxel och bakaxel med defekt diffrential. Vet ej vad det kan vara för fabrikat. Dodge, Plymouth eller Chrysler kanske. Det sitter hydrauliska bromsar på den och c-c-måttet mellan fjäderfästen på bakaxel är cirka 42 ½" och 27 3/4" på framaxeln. Kan någon säga fabrikat och årsmodell tro? Kan det vara något att ta med ut på marknad eller borde de smältas ner?

Mvh Torbjörn

Svar: Hej Torbjörn! Under 1950-talets "traktorboom" i det svenska lantbruket var det vanligt att utrangerade USA-tillverkade lätta lastbilar, och även mindre bussar för den delen, fick släppa till chassi, axlar och hjul som händiga lantbrukare eller mekaniska verkstäder gjorde traktorvagnar av. Jag har själv en mycket välgjord traktorvagn byggd utifrån en Chevrolet lättare lastbil som har rötterna i 1940-talet.

Tyvärr kan jag varken säga årsmodell eller fabrikat (kan till och med vara fabrikaten, då jag har sett exempel på hur axlar och hjul från en lastbil satts på chassi från en annan) på de delar du beskriver. Jag tycker inte du ska låta grejorna slukas av smältugnarna direkt. Istället föreslår jag att du kompletterar din redan utförliga beskrivning med några bilder och annonserar ut allt i Classic Motor.

Per Ericsson

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fredagsfilmen: Ventiler vid 14 000 varv per minut!

5 kommentarer

Cruzze: Men så gör BMW kvalitetsgrejer. Skulle kolla ventilspelet på min 34 år gamla trecylindriga K75:a. Hade börjat titta runt på nätet efter var man kunde få tag på shimsplattor men det visade sig inte...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842