Monark med Pilotmotor som skjuter och stannar

Monark med Pilotmotor som skjuter och stannar

Publicerad

Fråga: Hej experten! Jag har köpt mej en Monark enpetare med en Pilot 50.1 motor från -1954. Den var i drift förra sommaren men vill inte gå nu. Jag har lyckats starta den, men den skjuter och stannar, eller bara skjuter (feltänder) och startar inte.

Tank och förgasare är rengjort och den har fått nytt bränsle. Men jag tycker att jag får inte till tändningen riktigt. Den har nytt stift, kondensator och fin gnista. Det sitter en Stefa c2 tändplatta monterad, men jag har sett på nätet att det skall vara Stefa E75/102,vad är rätt?? Likaså tändläge har jag sett både 2 mm f.ö.d. och 3,2-3,5 mm f.ö.d.Vad är rätt. Tacksam för expertutlåtande.

Hälsningar Gunnar Eliasson, Varberg

 

Svar: Om den fungerade förra året och nu plötsligt inte vill starta kan det vara så enkelt att brytarkontakterna behöver rengöras eller putsas. Brytaravståndet ska vara 0,3 – 0,4 mm och förtändningen ska vara 3,2 – 3,5 mm enligt mina uppgifter.

Har du otur kan det vara tändspolen som har gett upp – särskilt om det är en textillindad spole ("Boschmumie") då dessa har en hygroskopisk (drar i sig fukt) schellackisolering. Då kan spolen få invändiga överslag om mopeden förvarats fuktigt en längre tid.

De uppgifter jag har om tändsystemet är att det ska vara Stefa C2 75/04, men ibland kan man montera andra tändsystem som fungerar lika bra. Skillnaden i beteckningen kan ligga i hur stor effekt det är på belysningsspolar och liknande.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Grattis Sofie

4 kommentarer

Jim Lundberg: Och kanske en hutt boxerbrännvin!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842