Problem med hastighetsmätare på Yamaha XJ 900

Om mätaren har en påkrympt plåtsarg måste den skyddas mot deformering med en slangklämma som fixerar den. Lägg gärna en tunn plåtremsa mellan sarg och klämma så det inte uppstår skador på sargens yta.

Problem med hastighetsmätare på Yamaha XJ 900

Publicerad

Fråga: Hej! Jag har en Yamaha XJ 900, 1983 års modell. Och jag har lite problem med hastighetsmätaren. Om man kör i hastigheter under ca 90 km/h så funkar den bra, men om man börjar åka fortare över 100 km/h så blir hastighetsmätaren "nervös" och hoppar upp och ner i hastighet.

Problemet är att det är inte alltid som den är så, utan ibland så funkar mätaren bra. Har provat att byta hastighetsmätarvajer men det hjälpte inte. Är det något fel i själva mätaren och om så är fallet hur öppnar man den då? En annan tanke är om det kan vara dreven i framhjulet som är dåliga?

Göran

 

Svar: Om den ingående axeln i mätaren går trögt kan man smörja den sparsamt med tunn olja – exempelvis symaskinsolja. Kolla hur hastighetsmätardrivningen i hjulnavet ser ut. Drivningar som sitter i hjul är ofta eftersatta vad det gäller smörjning och underhåll och brukar vara slitna efter ett antal år.

Jag vet inte hur man öppnar hastighetsmätaren på en XJ 900. Ibland går mätarna att skruva isär – ibland måste man bända loss den påpressade plåtsargen som håller mätarens glas. Sargen går att lossa om den är rund. Då lägger man först en slangklämma runt sargen – helst med ett skyddande mellanlägg bestående av en plåtremsa.

Sedan får man böja upp sargens kant med en liten skruvmejsel, lite i taget varvet runt. Men hur man gör sedan när mätaren väl är öppnad kan jag inte svara på. Det här är lite som urmakeri med pyttesmå drev och axlar. Sedan är det tveksamt om man kan köpa enstaka delar till en japansk mätare som har närmare 40 år på nacken. Kolla annars med JIGE som lagar olika mätare.

Jim Lundberg

Sedan bänder man upp sargens kant på baksidan. Bänd lite i taget och gå flera varv så att sargen inte sträcks eller spricker.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fredagsfilmen: Ventiler vid 14 000 varv per minut!

5 kommentarer

Cruzze: Men så gör BMW kvalitetsgrejer. Skulle kolla ventilspelet på min 34 år gamla trecylindriga K75:a. Hade börjat titta runt på nätet efter var man kunde få tag på shimsplattor men det visade sig inte...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842