Knäppande koppling på tvåväxlad Sachs

Med tiden så kommer tryckstången att skapa en liten grop (pilen) i ytan på kopplingsarmens excenter. Detta kan upplevas som ett knäppande i kopplingshandtaget när man frikopplar.

Knäppande koppling på tvåväxlad Sachs

Publicerad

Fråga: Hej! Jag har renoverat en Sachsmotor tvåväxlad hand, modell 1248. När man vrider på kopplingsarmen så när man nästan vridit så långt det går så hör man att det knäpper till vid kopplingskorgen och lamellerna, undrar om ni vet något om detta?

Jag har inte fyllt på olja i motorn och startat den ännu! Undrar också om ni vet var man kan köpa en ny tätningsring 12,6x19x2,5 mm som sitter i lagerskålen vid snäckhjulet till hastighetsmätardrivningen. Tätningsringen har artikelnummer 1065001-7000 enligt MCB:S reservdelskatalog.

Mvh

Per

 

Svar: Det är troligtvis så att det uppstått en liten grop i kopplingsaxelns excenter där denna trycker på tryckstången – se bild ovan. Det som händer är att änden på stången glider på excenterns yta när man frikopplar och när änden kommer fram till den lilla gropen åker den ner där med ett "knäpp". Detta oavsett om det är olja eller inte i motorn.

Om detta är måttligt är det bara att köra, men om det är så allvarligt att handtaget nästan hakar upp sig så bör man byta kopplingsaxeln som finns att köpa som nytillverkad. Alternativet är att svetsa igen gropen och sedan slipa ytan plan. Vill man ha livslängd på reparationen bör man härda änden genom att rödglödga den och hastigt doppa den i motorolja tills det slutat ryka. För att lossa axeln måste man först dra ur niten som sitter ovanför kedjedrevet – se bild nedan.

När det gäller gummitätningen kan du kolla med Jacking AB (tel 0227-133 22) som pysslar med lager och tätningar.

Jim Lundberg

Kopplingsaxeln låses av en nit som måste dras ut. Här används en vanlig hovtång där käftarna slipats ner på utsidan så att eggen ligger långt ut.

Gummitätningen (nr 8) saknas nästan alltid och har till uppgift att förhindra sand och smuts från kedjan att hitta in i hastighetsmätardrivningen.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Modifiera tändsystem på Monark Monarped från 1956

2 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Frasse. Jag är lite osäker på det. Visserligen är det en separat spole men då den saknar polskor så snor den ju energin från belysningsspolen. I alla fall så "lånar" den ju...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842