Fråga: Hej! Varför ändras varvtalet på min 1953 NV36 när jag lutar den åt vänster (lägre tomgång) respektive åt höger (högre tomgång)? Den dör helt om den är lutad i kanske 2 sekunder åt vänster. Den börjar rusa upp på samma sätt om jag lutar den åt andra hållet. Detta gäller när den är i neutralt läge, jag står stilla och motorn är varm. Mycket underligt beteende!
Tack från Lukas!
Svar: Det beror på att flotthusets höjd relativt nålmunstycket ändras när man lutar på motorcykeln. Åt ena hållet (flottörhuset höjs) så kommer bränslenivån i flottörhuset att stiga i nålmunstycket så att blandningen blir fetare och åt andra hållet (flottörhuset sänks) så sjunker nivån i nålmunstycket så att blandningen istället blir mager.
Men när kör i kurvor och därmed lutar hojen så ser centrifugalkraften till att nivån ligger nästan lika i förgasaren som när hojen står rakt. Därför märks detta inte när man kör.
Jim Lundberg