Tomgången ändras när jag lutar på motorcykeln

Tomgången ändras när jag lutar på motorcykeln

Publicerad

Fråga: Hej! Varför ändras varvtalet på min 1953 NV36 när jag lutar den åt vänster (lägre tomgång) respektive åt höger (högre tomgång)? Den dör helt om den är lutad i kanske 2 sekunder åt vänster. Den börjar rusa upp på samma sätt om jag lutar den åt andra hållet. Detta gäller när den är i neutralt läge, jag står stilla och motorn är varm. Mycket underligt beteende!

Tack från Lukas!

 

Svar: Det beror på att flotthusets höjd relativt nålmunstycket ändras när man lutar på motorcykeln. Åt ena hållet (flottörhuset höjs) så kommer bränslenivån i flottörhuset att stiga i nålmunstycket så att blandningen blir fetare och åt andra hållet (flottörhuset sänks) så sjunker nivån i nålmunstycket så att blandningen istället blir mager.

Men när kör i kurvor och därmed lutar hojen så ser centrifugalkraften till att nivån ligger nästan lika i förgasaren som när hojen står rakt. Därför märks detta inte när man kör.

Jim Lundberg

När förgasaren på bilden lutas åt höger så kommer flottörhusnivån ända upp till nålmunstyckets överkant vilket ger en fetare blandning.

Om man istället lutar förgasaren åt vänster som kommer flottörhusnivån att sjunka i nålmunstycket vilket ger en magrare blandning.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Modifiera tändsystem på Monark Monarped från 1956

2 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Frasse. Jag är lite osäker på det. Visserligen är det en separat spole men då den saknar polskor så snor den ju energin från belysningsspolen. I alla fall så "lånar" den ju...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842