Montera Neodymmagneter i gamla svänghjul

Neodymmagneter är otroligt starka men har en del nackdelar som man måste beakta.

Montera Neodymmagneter i gamla svänghjul

Publicerad

Fråga: Hej Jim. För något halvår sedan var jag inne på att försöka magnetisera mina Stefasvänghjul med neodymmagneter, men gav upp försöken då jag insåg att seriekopplade magneter inte gav starkare magnetfält vid de yttre polerna.

Jag misstänker nämligen starkt att mina svänghjul börjat ledsna. Jag får till tändningen med hjälp av yttre tändspolar och petimeterinställningar, men så här års märker jag att belysningen ger samma upplysning av vägen framför mig som om de tänder facklan på industrierna i Stenungsund.

Känner jag dessutom med en skruvmejsel mot magneterna, är de betydligt svagare än mitt Boschhjul på en senare Novolette. Så min enkla fråga är, hur sitter magneter och polskor(!) fast i mässingssvänghjulet? Neodymmagneter (och även andra material) finns ju i alla möjliga utföranden, och kanske skulle det gå att byta ut de befintliga eller borra in nya? Går det över huvud taget att borra i de gamla? Det finns t ex neodymmagneter med cylinderform, där polerna sitter på var sin 'halvmåne'.

Tack på förhand!

/Knut

 

Svar: I svänghjul med mässings- eller aluminiumstomme är magneterna och dess polskor oftast nitade i stommen. Då får man borra loss dem. I hjul med stålstomme är magneterna ofta limmade eller skruvade. Magneterna i efterkrigsmotorer är tillverkade av legeringen Alnico (Aluminium, Nickel och Kobolt) och är glashårda. Det går att kapa i dem med vinkelslip och kapskiva för stål, men det går inte lätt. Att borra i dem har jag inte provat, men frågan är om det går med vanliga HSS-borrar,

Din motor har förmodligen en omagnetisk stomme (mässing eller aluminium) och då måste man ha polskor av mjukjärn mellan magneterna. Då är också magneterna magnetiserade med polerna i tangentens riktning. I stålhjul är de magnetiserad i radiell riktning då man använder stålstommen som magnetisk återledare.

Om man leker med tanken att man plockar ur Alnicomagneterna ur att omagnetiskt hjul och ersätter dessa med Neodymdito så bör de senare magneterna vara lika långa som sina föregångare så att de når fram till bägge polskorna de sitter mellan. Eventuellt får man överbrygga luftspalter med järndistanser och då börjar man komma in på balansen i svänghjulet.

Börjar man bygga om det mekaniskt kan man mycket väl åstadkomma obalans – både statisk och dynamisk – så det gäller att alla nya delar väger lika mycket och sitter på exakt samma vis varvet runt. Det finns de som kompletterat Alnicomagneterna med Neodymer genom att limma fast dem bredvid originalmagneterna, men då har det handlat som stålsvänghjul med tomrum mellan magneterna. En annan viktig faktor är att polskornas läge i förhållande till tändspolen styr fältbrytningsavståndet, abriss, när brytarna öppnar. Detta är ett fysiskt förhållande mellan brytarnocken och magneterna i hjulet. Ändrar man på dessa inbördes positioner kan det innebära tändningsproblem. Belysningen påverkas dock inte.

Sen är det ett par saker till man ska ha i åtanke om man tänker stoppa i Neodymmagneter i en motor. De är väldigt korrosionsbenägna och har därför ett skydd av nickel. Men trots nickelskiktet så tål de inte att vara utomhus eller i fuktig miljö. Nickelskiktet är inte 100 procent tätt och när fukt och syre kommer i kontakt med Neodymet börjar detta att brytas ner (oxiderar) och det går ganska fort. Man bör därför försegla magneterna med klarlack. Nästa grej är att Neodymmagneter inte tål värme. Man brukar sätta en maxgräns på 80 grader – annars tappar de en stor del av magnetismen. Temperaturen innanför svänghjulskåpan kan mycket väl uppnå 70 grader eller mer.

Mitt tips är att du börjar med att magnetisera om dina originalsvänghjul och se om det duger. Kolla med Batteriservice i Stockholm (tel. 08-15 75 60),  HYAB Magneter i Bromma eller med Lindom Magnetservice i Järlåsa.

Jim Lundberg

Neodym får inte komma i kontakt med fukt och syre och därför förnicklas dessa magneter. Men skiktet skyddar inte helt och vid minsta hål börjar magneten att oxidera och svälla.

Dessa två Neodymmagneter har förvarats inomhus, men trots detta har de börjat brytas ner till ett pulver. På den vänstra finns nicklet bara kvar på kanten.

Neodymmagneter är känsliga för värme. Här har vi två identiska magneter som ligger på ett bord av järnplåt. Den högra har befunnit sig i kokande vatten (100 grader) i fem minuter medan den vänstra är orörd.

Med fiskvågen ska vi mäta hur stor kraft det behövs innan kroken släpper från respektive magnet

Vi börjar med den "okokta" magneten. Den håller fast kroken tills vågen visar 1 kilo - då släpper den.

Nu gör vi samma sak med den kokta magneten. Den släpper taget om kroken redan vid 0,5 kilo - alltså en halvering av kraften efter bara 5 minuter i kokande vatten

Originalmagneterna av Alnico-stål är magnetiserade i olika riktningar beroende på om svänghjulets stomme är magnetisk eller inte.

Radiellt vid stålstomme och tangentiellt vid omagnetisk stomme.

On
Off

10 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Modifiera tändsystem på Monark Monarped från 1956

2 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Frasse. Jag är lite osäker på det. Visserligen är det en separat spole men då den saknar polskor så snor den ju energin från belysningsspolen. I alla fall så "lånar" den ju...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842