Växelföraren måste löpa lätt på sin axel för att växlingen också ska gå lätt. Men även kulan och fjädern inne i växelföraren måste löpa lätt i sitt hål.
Kärvande växelförare i JB 150 cc
Publicerad 2021-01-18 17:07
Fråga: Hej Jim! Håller på att skruva JB 150 cc med hjälp av Stora Tvåtaktsboken (stor hjälp), men har stött på patrull med att växelföraren kärvar. Har plockat isär den, men kan inte se vad felet är! Möjligtvis att fjädern är lite stukad, (kulan ser fin ut) och ytan i hålet där axeln ska röra sig är lite "rufflig".
Har du något tips?
Mvh Johan
Svar: Nu vet jag inte om du testat växlarna på arbetsbänken eller när du kör tvåhjulingen. Många växellådor kan upplevas som väldigt trögväxlade när motorn är avstängd och man dessutom ska växla med ena handen uppe på arbetsbänken.
Men själva växelföraren ska ju glida lätt på sin axel/gejder och denna har ju fyra svarvade spår för spärrkulan (tre växlar plus friläge) så det är ju en ganska spårig yta som växelföraren ska glida över.
Normalt ska detta inte vara något problem så länge delarna är nya och oslitna, men ju mer spel det blir i hålet, desto mer kommer växelföraren att tilta och då kan det gå så att den hugger tag i något av de fyra spåren. Om så är fallet kanske man kan fixa till det genom att fasa av kanterna i växelförarens hål så att dessa inte kan hugga tag i spåren. Om ytan i hålet är rå kan en lättare pustning med fin smärgelduk göra skillnad.
Men det kan även vara så att den stukade fjädern lägger sig på sniskan i sitt hål så att kulan får svårt att åka in i sitt hål när man växlar. Om kulan vill fastna i ytterläget blir ju lådan mer eller mindre spärrad. Viktigt är att den ände av fjädern som ligger mot kulan är rak (90 grader relativt hålet den ligger i) så att yttre varvet inte lägger sig på sniskan och kilas in mellan kulan och hålets innervägg. Kolla även om det finns något ensidigt slitage på axeln. Det kan kanske hjälpa med att vrida axeln i ett annat läge och dra fast den igen.
Jim Lundberg
-
Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare
-
#1
Jo, testningen sker på bänk. Vände på fjädern så jag fick den största och rakaste kanten mot kulan som du skrev och lite puts i hålet har gjort att det börjar gå att torrväxla.
Tycker fortfarande att det krävs för mycket kraft att växla, problem mellan friläge och ettan! Men ska bearbeta den lite till i hopp om ännu bättre resultat!
Tack för svar!
Mvh Johan
-
#2
Ok - kul att det går åt rätt håll. Berätta gärna hur det slutade!
-
#3
Det är ofta hårt och trögt att torrväxla. Det hjälper oftast om man kan få rotation på delarna och förstås att delarna är rikligt inoljade. Bara att vrida runt axlarna för hand medan man växlar brukar göra sakerna mycket mer samarbetsvilliga.
Jo, testningen sker på bänk. Vände på fjädern så jag fick den största och rakaste kanten mot kulan som du skrev och lite puts i hålet har gjort att det börjar gå att torrväxla.
Tycker fortfarande att det krävs för mycket kraft att växla, problem mellan friläge och ettan! Men ska bearbeta den lite till i hopp om ännu bättre resultat!
Tack för svar!
Mvh Johan
Ok - kul att det går åt rätt håll. Berätta gärna hur det slutade!
Det är ofta hårt och trögt att torrväxla. Det hjälper oftast om man kan få rotation på delarna och förstås att delarna är rikligt inoljade. Bara att vrida runt axlarna för hand medan man växlar brukar göra sakerna mycket mer samarbetsvilliga.