Kärvande växelförare i JB 150 cc

Växelföraren måste löpa lätt på sin axel för att växlingen också ska gå lätt. Men även kulan och fjädern inne i växelföraren måste löpa lätt i sitt hål.

Kärvande växelförare i JB 150 cc

Publicerad

Fråga: Hej Jim! Håller på att skruva JB 150 cc med hjälp av Stora Tvåtaktsboken (stor hjälp), men har stött på patrull med att växelföraren kärvar. Har plockat isär den, men kan inte se vad felet är! Möjligtvis att fjädern är lite stukad, (kulan ser fin ut) och ytan i hålet där axeln ska röra sig är lite "rufflig".

Har du något tips?

Mvh Johan

 

Svar: Nu vet jag inte om du testat växlarna på arbetsbänken eller när du kör tvåhjulingen. Många växellådor kan upplevas som väldigt trögväxlade när motorn är avstängd och man dessutom ska växla med ena handen uppe på arbetsbänken.

Men själva växelföraren ska ju glida lätt på sin axel/gejder och denna har ju fyra svarvade spår för spärrkulan (tre växlar plus friläge) så det är ju en ganska spårig yta som växelföraren ska glida över.

Normalt ska detta inte vara något problem så länge delarna är nya och oslitna, men ju mer spel det blir i hålet, desto mer kommer växelföraren att tilta och då kan det gå så att den hugger tag i något av de fyra spåren. Om så är fallet kanske man kan fixa till det genom att fasa av kanterna i växelförarens hål så att dessa inte kan hugga tag i spåren. Om ytan i hålet är rå kan en lättare pustning med fin smärgelduk göra skillnad.

Men det kan även vara så att den stukade fjädern lägger sig på sniskan i sitt hål så att kulan får svårt att åka in i sitt hål när man växlar. Om kulan vill fastna i ytterläget blir ju lådan mer eller mindre spärrad. Viktigt är att den ände av fjädern som ligger mot kulan är rak (90 grader relativt hålet den ligger i) så att yttre varvet inte lägger sig på sniskan och kilas in mellan kulan och hålets innervägg. Kolla även om det finns något ensidigt slitage på axeln. Det kan kanske hjälpa med att vrida axeln i ett annat läge och dra fast den igen.

Jim Lundberg

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Dålig laddning på Monark Blue Arrow med elektroniskt relä

7 kommentarer

Bengor: Hej igen ! Henrik: En kul test för att verifiera att din likströmsgenerator fungerar. • Koppla ur din elektroniska laddningsregulator helt. • Starta MCn och kör den enbart på batteriet. DVS...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206