Går det att byta vevstakslager på Victoria MS 51 vevparti?

Går det att byta vevstakslager på Victoria MS 51 vevparti?

Publicerad

Fråga: Hej. Går det att byta vevstakslager på Victoria MS 51 vevparti?

Leif

 

Svar: Det går bra att byta vevstakslagret på Victoria MS 50/MS 51-motorerna. Slitaget på de ingående delarna brukar fördelas på följande vis: Mest på rullarna, mindre på vevtappen och minst i vevstaken. Ett byte av rullar ger alltså största skillnaden. Om slitaget på tapp och stake är litet kan ett byte av enbart rullarna räcka. Man bör hålla radialspelet till under 0,06 mm om motorn ska gå tyst på högre varvtal.

Rullarna är 15 till antalet och har dimensionen 4 x 6 mm vilket är en standardrulle i Sachsmotorernas växellådor. Kolla med Jacking AB (tel. 0220 133 22) som har dessa rullar – samt det lite speciella magnetlagret till vevaxeln. Om du behöver byta tapp och stake kan du kolla om svenska Victoriaklubben, Club Victoria, kan hjälpa dig.

För att pressa ur vevtappen krävs ett specialverktyg och innan dess måste man mäta upp bredden på vevaxeln (över vevskivorna) om vevtappen saknar ansatts. Efter hoppressning av vevaxeln ska den riktas med indikatorklocka så att den maximalt kastar 0,03 mm.

Jim Lundberg

Vevaxeln spänns fast på en tjock plåt (20 - 25 mm) som har en igängad skruv på baksidan mitt för vevtappen.

Genom att vrida på skruven pressas vevtappen ur vevskivan som sitter fast i verktyget.

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Dålig laddning på Monark Blue Arrow med elektroniskt relä

7 kommentarer

Bengor: Hej igen ! Henrik: En kul test för att verifiera att din likströmsgenerator fungerar. • Koppla ur din elektroniska laddningsregulator helt. • Starta MCn och kör den enbart på batteriet. DVS...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206