Oljeläckage på Husqvarna 120 cc

Oljepluggar och oljenivå på Husqvarnas 120 cc.

Oljeläckage på Husqvarna 120 cc

Publicerad

Fråga: Hej. Har bytt olja på min Husqvarna 120cc från 1953. Fyllde på olja tills det kom ut ur nivåskruven. Min fråga är – hur kan oljan läcka ut från kickaxeln när oljenivån är under den? Motorn ej startad efter oljebyte. Har inte hittat något lufthål till växellådan.

Vad göra?

Christer Johnsson

 

Svar: Kolla nivån en gång till. Husqvarnamotorn fungerar så att man fyller på olja i växellådan, men läser av nivån i transmissionskåpan. Oljan ska alltså sippra från växellådan genom hål och kullager innan den hamnar i transmissionen och det tar en viss tid.

Det kan vara så enkelt att när det började rinna olja ur din nivåskruv så slutade du att fylla på olja, men oljan i växellådan fortsatte att rinna så sakteliga ner till transmissionen efter att du slutat fylla på. Det behövs inte någon högre nivå för att oljan ska nå upp till kickaxeln.

På äldre Husqvarnamotorer hade man separat olja för växellåda och transmission, men övergav snart detta och rekommenderade till och med att man skulle öppna upp mellan växellåda och transmission på äldre motorer likt de nyare så att oljan kunde cirkulera fritt i hela motorn (se neder skissen).

Husqvarna 120 cc verkar inte ha något ventilationshål i påfyllningspluggen vilket annars är rätt vanligt. Jag tror att man utnyttjar det faktum att övertrycket i växellådan kan ta sig ut genom hålet för växelaxeln i överkant på blocket där det inte sitter någon tätning.

Jim Lundberg

Husqvarna gick ut med följande rekommendation då man gick ifrån att ha separat olja till växellåda och transmission.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Nyrenoverad Sachsmotor som vägrar starta

12 kommentarer

Bengor: Hej igen ! Donald: Hittills har vi enbart diskuterat tändsystemet med avseende på timing. Samt att du i din fråga nämner att den får bensin. Det finns i huvudsak 3 egentlige 4 saker som krävs för...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206