Axialspel på vevaxeln till Husqvarna Drömbåge

Det förekommer inga shimsbrickor till ramlagren i Husqvarnas reservdelskatalog. Bricka "M25347" är till vevlagret och bricka "M25352" är en "skyddsbricka" för ramlagret..

Axialspel på vevaxeln till Husqvarna Drömbåge

Publicerad

Fråga: Hej Jim. Jag har en Husqvarna Drömbåge. Jag hade väldigt stort spel i sidled på vevaxeln, motorn har nu plockats isär och lagerna ser helt okej ut men ska byta dem när jag ändå håller på.

Min fråga är hur det egentligen ska vara på Drömbågen, hur många shims och vilken tjocklek osv för att det inte ska bli så stort spel i sidled? Som det satt nu så satt det en bricka mellan vevaxel och ramlager på vardera sida, detta verkar uppenbart inte är tillräckligt.

Jag har tillgång till din bok där du har tagit upp motorn som sitter i silver- och guldpilen men där skiljer sig det lite från motorn på Drömbågen så hur ska det egentligen vara?

Mvh

Peter

 

Svar: Tittar man i Husqvarnas reservdelskatalog för Drömbågen så finns där inga shims till vevaxeln. Drömbågemotorn har visserligen rakskurna drev i transmissionen (Vevaxel/koppling) vilket inte ger några axiella krafter som det annars blir med snedskurna drev, men jag skulle nog ändå shimsa in vevaxeln till ett axialspel på runt 0,20 mm. Det är ju onödigt att vevaxeln ska kunna dunka och slå mot ramlagren under drift. Undvik tunna shims om det går då det kan tränga in föroreningen mellan dessa så att spelet minskar. Behövs det exempelvis 0,60 mm är det bättre att lägga dit två 0,30 mm än ett 0,40 och två 0,1 mm-shims.

Jim Lundberg

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Koppla in instrumentpanel på Yamaha DT 50 MX

3 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Emil! Det du behöver är en givare till tempmätaren men eftersom en vattenkyld motor går svalare än en luftkyld så skulle en givare från DT 125 visa överhettning när din DT 50 har...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2022-02

  • Classic Motor 2022-01

  • Classic Motor 2021-12

  • Classic Motor 2021-89

  • Classic Motor 2021-11

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206