HVA Novolette -52

Dagens jubilar – mopeden

Mopeden. Detta älskade fordon som såg dagens ljus 1 juli 1952. Den satte fart på Sverige och används flitigt än idag.

Den 23 maj 1952 kom beslutet att en så kallad cykel med hjälpmotor skulle undantas från krav på körkort, registrering och fordonsskatt. Lagändringen började gälla den 1 juli samma år, men cykel med hjälpmotor hade diskuterats långt tidigare. Cykelmotorn var ett känt begrepp redan i 1920-talets Sverige.

I nummer 6 av tidningen Motor, som kom ut 9 februari 1952, stod att läsa ”Motor lanserar här ordet moped. Det karakteriserar fordonet exakt – motor och pedaler. Är det en motorcykel med hjälppedaler eller en pedalcykel med hjälpmotor?”

I samma nummer publicerades artikeln Den fula ankungen på långpromenad skriven av den holländske journalisten René Willink. Hans text inleds: ”Den föddes för några år sedan. Plötsligt började den självsvåldigt puttra omkring i efterkrigseuropas oroliga atmosfär. Tusentals förvånade ögon riktades på den, tusentals händer sträcktes begärligt efter den nya småttingen: mopeden*, trampcykeln med hjälpmotor.” Längst ned på sidan: ”*Benämningen ’moped’ är Motors egen ordkonstruktion, inte författarens.”

Detta torde vara de första förekomsterna av ordet moped, och det satte sig verkligen. Dock inte med en gång. Tidningen Teknik för alla kallade exempelvis cyklar med hjälpmotorer för ”vägens aktersnurror” i nummer 11 som kom ut i maj 1952.

Just ordet moped sägs för övrigt vara myntat av motorjournalisten Harald Nielsen som då arbetade på tidningen Motor. Till hans minne arrangeras varje år ett mopedrally i Stockholmsförorten Hässelby – Harald Nielsen Memorial.

I nummer 27 utgiven 12 juli 1952 redovisar Motors redaktion korta tester av några mopeder, bland andra ABG, Berini, Cyclemaster, Flink, Novolette, Jowa, Mosquito, Power Pak, Velosolex och Vicky. Av en bildtext framgår att ”HVAs Novolette, som fick första godkännandet, rundar Stureplan.”

Husqvarna själva skriver i en broschyr tryckt i december 1952 att ”Husqvarna var först med att lansera en svensk specialmoped.”

Och som av en händelse har vi hittat just en Husqvarna Novolette av 1952 års modell. Läs mer om den i Classic Motor i höst.

För att fira mopedens 70-årsdag har vi på Classic Motor tagit fram ett jubileumsklistermärke. Detta är 65 mm i diameter och passar då även på de smalaste mopedskärmarna. Vi kommer att dela ut dessa (gratis) på de träffar vi är på under 2022!
Rulla till toppen